Dela sidan:

100-Wattaren avgörs i kväll på Stadshuset i Stockholm. I kategorin Ideellt Singel vinner Markus Reklambyrå tillsammans med kunden Kvinnojouren Ellinor. 

Syftet med reklamfilmen var att lyfta fram det stora mörkertalet när det kommer till våld i nära relationer. Markus Reklambyrå har lutat sig mot en av de största begränsningarna med Facebook, att video inte automatiskt spelas med ljud, för att berätta om hur många kvinnor gömmer sig bakom en vacker fasad.

När ljudet inte är påslaget ser det ut som ännu en person som ska berätta om sitt lyckliga, framgångsrika liv. Men genom minspelet förstår man att det är någonting i hennes historia som skaver. Vad det är får tittarna reda på när ljudet slås på.

Facebook-klippet fick omkring 10 000 delningar bara i Sverige och i kommentarsfältet väljer många kvinnor att öppet beskriva sina erfarenheter av förtryck. 



Övriga vinnare i kategorin:
75W: The Humanium Metal Initiative/IM/Great Works/Åkestam Holst
50W: Free The Speech/Utrikesdepartementet/King


Dela sidan: