Dela sidan:

När Manfred Aronsson nu lämnar C More gör han det efter att delvis ha uppfyllt det uppdrag han tillsattes att genomföra 2014. Boksluten ser bättre ut men bolaget har fortfarande en lång väg att gå. 

Framöver kommer Bonnier Broadcasting försöka knyta de två varumärkena TV4 och C More närmre varandra. Ett första led i det är den nyligen lanserade Sportkanalen och avskaffandet av vd-rollen på C More.

Hur ser du på din tid på C More?
– Det har varit 3,5 intensiva år med långa arbetsdagar och nya, stora utmaningar att brottas med varje dag. Men det har inte varit tråkigt en enda sekund och jag är oerhört stolt över vad jag och mina medarbetare uppnått tillsammans, berättar Manfred Aronsson via mejl.

Vad kommer C Mores största utmaningar bli de närmsta åren?
– Att konkurrensen är tuff är ju uppenbart för alla, men den stora utmaningen blir att få ihop C Mores och TV4:s digitala erbjudanden och utnyttja varandras styrkor maximalt. Det är det den här samordningen syftar till att underlätta ytterligare.

Vad ser du som din största framgång?
– Att vi utvecklat C More på så många fronter samtidigt. När jag tog över hade vi en spretig innehållsportfölj och vi låg långt efter inom såväl teknik som förmågan att rekrytera och behålla kunder. Därtill hade vi stora förluster i bagaget och en stenhård konkurrenssituation. Bolaget jag lämnar efter mig har varit Sveriges snabbast växande streamingtjänst tre år i rad och står rustat för att ta nästa stora steg.

Vad ser du som din största motgång?
– Att behöva lämna precis när vi börjat se ljuset i tunneln är förstås en besvikelse.

Såhär i backspegeln, hur allvarligt är tappet av Allsvenskan efter säsongen 2020 för C Mores premiumerbjudande?
– Det ser vi nog först i april 2020. Fram till dess är Allsvenskan fortfarande en del av C Mores erbjudande.

Vilka möjligheter kommer bolaget ha att konkurrera om sporträttigheter i kommande upphandlingar?
– Det är inte längre min uppgift att kommentera den saken, men redan med nuvarande uppsättning rättigheter står C Mores sporterbjudande starkt. Det ska bli väldigt spännande att följa nya Sportkanalens framfart.

Med tanke på C Mores försvagade sporterbjudande, kommer man kunna konkurrera om intäkter från drama med tanke på internationella aktörer som HBO och Netflix?
– Jag tycker inte C Mores sporterbjudande försvagats, snarare tvärtom. Från och med hösten 2018 tar C More och TV4 över landslagsfotbollen (inkl. UEFA Nations League, 200 kvalmatcher) och med tanke på det nya landslagets framfart känns det som ett riktigt starkt komplement till Allsvenskan och Superettan under hösten 2018 och hela 2019.

Vad ska du göra nu?
– Jag kommer vara kvar i huset några veckor till och säkerställa att Mathias får rätt förutsättningar att jobba vidare med.


Dela sidan: