Dela sidan:

I förmiddags meddelade Bonnierägda C More att bolagets vd Manfred Aronsson lämnar sin post. Aronsson kom till bolaget 2014 med uppdraget att vända de lysande röda siffrorna, ett uppdrag som delvis uppfyllts. Bokslutet för 2016 visar dock fortfarande en förlust på 459 miljoner kronor.

När Aronsson försvinner gör vd-rollen på C More detsamma. Ersättaren, Mathias Berg, kommer att gå in som operativ chef för bolaget parallellt med sin tjänst som operativ chef på TV4 och TV4 Play. 

Under Berghs ledning har TV4 Play blomstrat och har sedan man började kräva registrering för användning av tjänsten samlat ihop tre miljoner användare. Enligt TV4:s egna siffror är 40 procent av TV4 Play-användarna mellan 15 och 35 och spenderar i snitt två timmar i veckan på plattformen.

Innan tiden på TV4 jobbade Mathias Berg som chef för den danska kabeloperatören YouSee.

Men medan TV4 och TV4 Play går som tåget ska han nu vända det förlusttyngda bolaget C More. Tidigare i år tappade C More rättigheterna att sända Allsvenskan till Discovery Networks Sweden. Prislappen ska enligt uppgift ha landat på närmare 550 miljoner kronor per säsong för avtalet som sträcker sig till och med 2025.

Tappet av Allsvenskan innebär att C More 2020, givet att de inte säkrar några nya rättigheter, bara kommer att ha SHL som topprättighet i sitt sporterbjudande. Ett erbjudande kunder idag betalar 349 kronor i månaden för.

Utöver det har man även reklamfinansierade fotbolls-EM, VM och kommande Uefa Nations League.

I augusti meddelades att C More och TV4 stärker sitt samarbete gällande sportsändningar i och med lanseringen av reklamfinansierade Sportkanalen. Kanalen kommer att sända utvalda matcher från Allsvenskan och SHL.

Medan Manfred Aronssons strategi i mångt och mycket kretsade kring att säkra rättighterna till nationell sport kommer C More nu med sitt försvagade sporterbjudande behöva konkurrera på dramasidan. Där finns dock internationella aktörer som HBO och Netflix.

Hur kommer det sig att vd-rollen på C More försvinner?

– I takt med att vi utvecklar vår verksamhet har vi mycket att vinna på att slå ihop de operativa verksamheterna, när vi gör det så behövs inte vd-funktionen längre. Sammanslagningen är en naturlig följd av att vi vill hitta nya synergier, berättar Mathias Berg.

Först lanseringen av Sportkanalen och sedan försvinner vd-rollen från C More. Är det här de första stegen till att på sikt avveckla varumärket C More?

– Det finns absolut ingenting i det vi gör idag som på något sätt indikerar att vi kommer jobba med andra varumärken vi i framtiden. Det vi gör är att vi samordnar. Vad gäller Sportkanalen har det från början varit en gemensam produkt från TV4 och C More. I och med att Sverige precis kvalificerade sig för VM är entusiasmen för Sportkanalen större än någonsin.

Hur ser ditt uppdrag ut?

– C More har fortfarande betydande förluster, däremot är de väldigt mycket mindre än för några år sedan. Min huvuduppgifter blir att tillsammans med C More och TV4-teamet etablera en älskad betaltv-tjänst och därmed också en lönsam sådan.

Hur kommer C More att positionera sig på marknaden framöver?

– En del av mitt jobb är att tillsammans med ledningsgrupperna genomlysa den strategi som ligger och se hur vi kan förbättra och förfina den framöver. Sporten är fortfarande en viktig del av vår portfölj och det är två säsonger kvar innan Allsvenskan försvinner från C More. Dessutom är sporträttigheter löpande upphandlingar och TV4 och C More kommer alltid ha en chans i framtida upphandlingar.

Vilka lärdomar kommer du ta med dig från ditt arbete med TV4 Play till C More?

– Det finns många, inte minst vikten av att jobba med ett tydligt erbjudande till användarna och att långsiktigt utveckla en tjänst som är stabil och användarvänlig, och som användarna vill spendera tid i.

Hur ser du på er chans att konkurrera med Netflix och HBO gällande drama?

– Vi konkurrerar med lokal underhållning, däribland lokalt drama. Netflix och HBO är givetvis formidabla konkurrenter men utifrån det lokala perspektivet känner vi att vi står väldigt starka! C More har med Manfred och hans team byggt ett väldigt starkt erbjudande, både när det gäller sport, film och drama, och med hela TV4:s innehåll reklamfritt. Samtidigt är TV4 Play redan idag den största inloggade tv-tjänsten i landet, med en fantastisk tillväxt. Genom att ännu tydligare samordna TV4 Play och C More ska vi nu bygga vidare på det unika erbjudande vi har.

Hur länge klarar C More av att redovisa röda siffror?

– Ju förr vi visar svarta siffror desto bättre, så klart. Men det är också viktigt att vi ser till helheten, hur TV4 och C More tillsammans ska leverera det bästa totala tv-erbjudandet oavsett plattform, och hur vi tillsammans ska se till att prestera lönsamhet inom alla delar.

Kommer anställda att få lämna C More i och med omorganisationen?

– Det här är inte något vi gör för att skära kostnader, utan för att samordna två organisationer för att få ut ännu mer av alla delar. Sedan kommer vi såklart genomlysa strategin och arbetet framåt, det ligger i sakens natur, men tills det är gjort är det business as usual, med extra stort fokus på att gifta ihop TV4 Play och C More tydligare, säger Mathias Berg.


Dela sidan: