Dela sidan:

Med alliansen European Broadcaster Exchange (EBX) kommer annonsörer kunna bokas in pan-europeiskt i Storbritannien (Channel 4), Tyskland (ProSiebenSat1), Frankrike (TFI) och Mediasets kanaler i Spanien och Italien. VOD-tjänsten ska enligt  bolagens uppgifter nå sammanlagt 160 miljoner tittare i månaden.

Channel 4 har rapporterat en 20-procentig tillväxt för sin videotjänst per år och hade en tillväxt för de digitala intäkterna på 24 procent (102 miljoner pund) under förra året har omkring 60 miljoner tittare i månader och har med sitt inträde i samarbetet gått in med en andel på 25 procent i nätverket. 

Men rädlsan hos det brittiska tv-huset är. likt andra europeiska mediebolag, att Googleägda Youtube och Facebooks online video-erbjudande kommer att ta en allt större del av kakan från tv-reklam. Det är det som är bakgrunden till alliansen och liksom andra traditionella aktörer trycker de hårt på det senaste årets debatt om nätjättarnas problem med att komma till rätta med det olämpliga innehållet på sina plattformar.


Dela sidan: