Dela sidan:

TV4 skrotar Äntligen hemma – efter 20 år
I oktober stoppade TV4 inspelningarna av "Äntligen hemma" och lyfte samtidigt ur programmet ur tablån efter anklagelserna mot programledaren Martin Timell som man också har brutit allt samarbete med. Nu meddelar TV4 att kanalen inte har några planer på att återuppta programmet som har varit en guldkalv för TV4 sedan 20 år tillbaka. Det skriver Expressen

MTG återupptar utredning mot anklagad chef
I samband med #MeToo-uppropet kom det fram flera anklagelser om trakasserier och mobbning mot en högt uppsatt chef på MTG. Mediehuset startade en intern utredning mot chefen som resulterade i att han fick stanna. I en intervju med DN berättar vd:n Anders Jensen att han nu har fått ny information rörande chefen, och att bolaget därför väljer att påbörja utredningen igen. Den här gången tar MTG extern hjälp för att gå till botten med anklagelserna mot mannen.
– Jag vill inte göra om samma sak. Om jag får nya uppgifter ska det göras på ett nytt sätt. Jag ska gå till botten med det här. Svårare än så är det inte. Jag ska rakryggat kunna säga att jag har gjort det som varit både moraliskt riktigt, lagmässigt riktigt och med utgångspunkt i vad som är bäst för de som eventuellt blivit utsatta och för företaget, säger Anders Jensen till DN.

Så växer reklaminvesteringarna för eSporten
eSporten har växt så det knakar de senaste åren. Från att på 2000-talet varit ett relativt begränsat community av entusiaster. I Sverige gör mediehus som MTG och Nyheter24 storsatsningar på eSport. Nu börjar finanssektorn intressera sig för beteendet. Goldman Sachs värderade eSportsmarknaden till 500 miljoner dollar förra året och beräknar att den kommer att växa med 22 procent årligen de kommande tre åren då sektorn kommer att utgöra en dollarmiljardindustri. När det kommer till sponsor- och reklamintäkter beräknas marknaden omsätta 440 miljoner dollar i år och växa till 800 miljarder dollar fram till 2019. Då väntas sponsorintäkterna och reklaminvesteringarna utgöra lika stora intäktskällor. Det rapporterar Business Insider.  

Brittiska pressen anklagas för islamofobi
Sayeeda Warsi, som tidigare varit minister i Tory-regeringen anklagar brittiska tidningar för islamofobi och hat och uppmanar att starta en utredning kring problemet. Sayeeda Warsi säger att rasitiska budskap har infekterat pressen med muslimer som det "huvudsakliga målet". Som exempel nämner hon texter i the Daily Express, the Daily Mail, the Sun and the Times. Det skriver The Guardian

Facebook släpper fyra nya annonsverktyg
Förra året lanserade Facebook gränsöverskridande annonslösningar för att hjälpa varumärken att nå nya marknader. Liknande de produkter som Google lanserade i initiativet Go Global ska Facebook hjälpa företag att växa nationellt, regionalt och globalt med hjälp av de nya verktyget. Det skriver brittiska Campaign.

De fyra nya verktygen är:
• Dynamisk språkoptimering
• Bevakning kring tillväxtmöjligheter på nya marknader.
• Verktyg för riktade annonser till flera städer samtidigt.
• Verktyg för att datadrivet optimera valet av olika nationella marknader att kombinera.  

Nya Barbiedockan bär hijab
Den nya Barbiedockan har blivit en världsnyhet. Hon sticker ut från tidigare dockor som producerats. Hon bär nämligen hijab. Inspirationen är hämtad från fäktaren Ibtihaj Muhammad som var den första att delta i OS med hijab.

– Jag är stolt över att små tjejer överallt nu kan leka med en Barbie som väljer att bära hijab, skriver hon på Twitter


Dela sidan: