Dela sidan:

Det händer mycket på ljudfronten i medie- och kommunikationsbranschen. Perfect Day Media valde i höstas att hoppa av från Sveriges Annonsörers rekomenndationer för att ansluta sig till IAB:s rekommendationer. För en tid sedan berättade Apple att de snart kommer att redovisa flera datapunkter för poddlyssningen i iTunes. 

Nu släpper alltså Sveriges Annonsörer Poddindex där de flesta av Sveriges större poddar kommer att redovisa sina räckviddssiffror kring lyssnande. 

– Det här är ett viktigt och stort steg i att föra in mer transparens i vår bransch, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

För drygt ett år sedan lanserade Sveriges Annonsörer rekommendationer kring podcastmätningar. Lanseringen av Poddindex blir ett sätt att öka transparensen med validering av data. Poddindex är en del av KIA-index och svenska poddar som önskar certifiering på Poddindex kommer att kunna bli det på ungefär samma sätt som sajter till Kia-index, genom godkännande av branschorganisationens certifieringsteam.

– Det finns i dag en osäkerhet kring podcasts och hur många faktiska lyssnare de faktiskt har. Det vill vi råda bot på med poddindex.se. Vi vill göra det lättare för annonsörer att göra välgrundade beslut när det kommer till var de ska välja att placera sina annonsinvesteringar i det nya heta mediet. Man kommer se faktiska tal i form räckvidd, tvättad från robotar och multipla nedladdningar med data som är validerad och granskad, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Poddindex har framtagits av aktörerna Sveriges Radio, MTG Sverige, Acast och Bauer Media som har varit med och utvecklat det nya indexet. Arbetet har letts av Carl Wåreus som är head of partners/agencys på Google samt Peter Mackhé, chef för KIA-index.

Samtliga poddar som är listade på Poddindex har varit med i en certifieringsprocess för att få sin data granskad och validerad, siffrorna avser faktisk räckvidd hos svenska podcasts.

– Jag ser det som essentiellt för branschens utveckling och trovärdighet att vi så korrekt som möjligt kan presentera lyssningsstatistiken för olika poddtitlar. För oss är det självklart att delta med våra räckviddssiffror, säger Sveriges Radios innovationsdirektör Simon Gooch i en kommentar. 


Dela sidan: