Dela sidan:

Igår samlades några av kommunikationsbranschens bästa för att tävla i kreativ och effektiv kommunikation. Här ska framtidens kommunikation hyllas! Här ska vi inspireras av årets hårda slit. Men det är något som skaver.

Sveriges Annonsörer som arrangerar galan har lyckats höja upplevelsen i år, det känns både pampigare och glammigare än på länge. Vi sitter samlade i Blå hallen i Stadshuset. Maten håller världsklass och inramningen är fantastisk. Det tar emot att vara kritisk. För vem vill vara den som gnäller när ens arbetsgivare bjussar på gala?

Renée Nyberg och David Hellenius är kvällens konferencierer. De hinner dra ett skämt om att det är en tuff och kräsen publik som har långt till skratt, innan de skyndar vidare till temat de uppenbarligen valt att hålla hårt i under kvällen: att skämta om TV4 och om #metoo. Som ingen kan ha missat är en av kanalens mest folkkära programledarprofiler anklagad för flertalet sexuella övergrepp och kränkningar. Han har polisanmälts och utreds just nu, misstänkt för våldtäkt.

Renée och David skämtar om att de inte får stå för nära varandra på scenen, på grund av #metoo. "Nya regler av arbetsgivaren, minst 80cm mellan medarbetare, höhö". De skämtar om att folk på scenen kan få hålla i mikrofonen "för det har TV4 än så länge inga regler emot, höhö". Det skämtas till och med om att det ska bli efterfest i en badtunna, och syftas då alltså på den plats där den misstänkta våldtäkten ska ha ägt rum. Folk börjar skruva på sig och jag börjar räkna. 10-12 skämt på ämnet blir det, innan middagen är över.

Det skämtas alltså om en pågående polisutredning av ett allvarligt brott där deras kollega är misstänkt. Det skämtas alltså om en rörelse och ett upprop där kvinnor för första gången på bred front flyttat fokus till förövaren och vågat berätta sina upplevelser. Samma dag som detta märkliga skådespel tar plats i Blå hallen, har över 4000 kvinnliga jurister vittnat om sexuella övergrepp och trakasserier inom rättsväsendet. Över 500 kvinnor har veckan innan vittnat om fruktansvärda övergrepp inom teater och tv-branschen. Och detta är bara toppen av isberget.

Kommunikationsbranschen och näringslivet är på inget sätt skonad från de upplevelser som nu så kraftfullt uttrycks i andra sektorer i samhället. Tvärtom, reklambranschen har historiskt sett varit känd för sin mansdominerande machokultur och näringslivet brottas med allt från bastuklubbar till glastak. Att näringslivets kvinnor, eller kommunikationsbranschens dito, inte har samlats under ett liknande upprop ännu handlar inte om brist på erfarenheter. Fråga oss om ni tvekar.

Vi sitter på en gala och tvingas småskratta artigt åt en destruktiv samhällsstruktur som äntligen ges den plats som krävs för att kunna driva förändring. Vi tvingas småskratta åt historien om badtunnan trots att det är en pågående utredning om ett allvarligt sexualbrott.

Någon himlar med ögonen. Andra skruvar lite på sig. Kanske sitter vi med våra egna historier som bränner inom oss. Kanske sitter vår egen förövare i samma vackra sal.

LÄS MER: Kvinnor i reklambranschen vittnar om utbredd sexism

Mimmi Sköldberg
Kundstrateg, Edelman Deportivo
Styrelseledamot, Fatta!

Uppdatering: Resumé har hört av sig till arrangörerna Sveriges Annonsörer. De lämnar följande kommentar: 
"Vi vill absolut inte förminska betydelsen eller vikten av #metoo. Det är mycket viktigt att lyfta frågan och debatten. Det var i det här fallet programledare som själva påverkat manus och de har en kreativ frihet. Meningen var absolut inte att underminera #metoo eller de händelserna som skämten refererade till."


Dela sidan: