Dela sidan:

Hej Amanda,

Mot bakgrund av ditt debattinlägg på Resumé angående nomineringen av Alexander Bard till vår utmärkelse Årets digitala influencer vill jag ge lite bakgrund kring utmärkelsen och vår inställning till de frågor du lyfter i ditt inlägg.

Att det skulle vara okej att "hata kvinnor" eller ha en "sunkig kvinnosyn" är väldigt långt ifrån vart jag personligen står, och lika långt ifrån vart det bolag som jag grundat och drivit under nästan 20 års tid - Consid - står. Vi driver sedan många år tillbaka ett kvinnligt nätverk, Q Rendezvous, med dotterinitiativet Q Mentoria - initiativ som vi inom ramarna för verkar för en större jämställdhet inom IT-branschen och där vi samlar hundratals kvinnor runtom i landet flera gånger om året. Vi vurmar särskilt för jämställdhetsfrågor ur ett såväl internt som externt perspektiv och har total nolltolerans mot det du väljer att kalla för "sunkig kvinnosyn", vilket är ytterst påtagligt och tydligt kommunicerat inom såväl vår organisation som i de olika externa förbindelser vi har, och det vill jag vara mycket tydlig med.

Det är nu en bra tid sedan vi öppnade upp nomineringen till Årets digitala influencer, och sedan dess har nomineringarna strömmat in. Sedan en längre tid tillbaka är de tre nominerade - Frida Boisen, Per Holknekt och Alexander Bard, satta. Vår jury har i sitt arbete tagit hänsyn till dels hur många gånger olika individer blivit nominerade, men också det som utmärkelsen de facto syftar till att premiera - hur väl personen drivit digitaliseringsfrågan framåt. Vi valde att bara se Alexander Bard ur den rollen, och inte hans privata åsikter, lika lite som vi vägde in privata bakgrunder i de övriga nomineringarna.

Alexander är en kontroversiell person, och det är vi mycket väl medvetna om, och hans uttalanden i samband med #metoo-kampanjen har fallit olyckligt ut, varför jag än en gång vill deklarera att vi på intet sätt ställer oss bakom dessa. Men för att komma till sak - oavsett vad man tycker om Alexander så har han haft rätt i många av sina digitala och filosofiska trendspaningar de senaste 20 åren, vilket man i kontexten digital influencer tycker har varit värt att nominera honom för. Tittar man dessutom ur ett djupare historiskt perspektiv så har han stått upp för HBTQ och feminism.

Med detta som grund vill jag tydligt deklarera att vi på intet sätt tycker att det är tillåtet att ha en sunkig kvinnosyn i dagens Sverige. Det är något som vi tar mycket starkt avstånd från och dagligen verkar mot. Däremot tycker vi, i den framåtsträvande och ständigt föränderliga bransch vi verkar inom, det är viktigt att premiera personer som på olika sätt driver digitaliseringsfrågan - en fråga som blir viktigare och mer central för var dag som går. Och för att skilja på sak och sak, så är det just det vår utmärkelse Årets digitala influencer syftar till.

Peter Hellgren
Vd, Consid AB



Dela sidan: