Dela sidan:

Efter förra årets succé med boken "Ord inuti", som belönades med Guldskrift vid Guldäggsgalan tidigare i år, är Mind och TBWA tillbaka med en ny kampanj.

För att lyfta upp organisationens nya stödforum Mind Forum, där medlemmar med psykisk ohälsa kan få stöd i vardagen, har de tagit fram en kampanj bestående av fem utomhustavlor. De digitala tavlorna är kopplade till diskussionstrådar på forumet – hopplöshet, skam, depression, ensamhet och ångest – och tappar sin lyskraft varje gång någon skriver i respektive tråd. Den avtagande lyskraften är tänkt att representera hur de negativa känslorna kan tappa kraft om vi talar om dem med våra nära.

– De flesta idéprocesser för nog alltid med sig en viss ångest. Den här resulterade i en idé med samma drivkraft - känslorna hos de människor som väljer att prata om sitt mående i forumet, och effekten det för med sig, säger Lina Franzon, copywriter på TBWA Stockholm.

Tavlorna är kopplade till känslor i respektive stad. I exempelvis Stockholm, staden med flest ensamhushåll och nedsatt välbefinnande, lyser tavlorna "Ensamhet" och "Depression" på Sveavägen respektive Birger Jarlsgatan. I Malmö, en stad med 14,7 procents arbetslöshet, syns tavlorna "Skam" och "Hopplöshet".

– Alla känner någon som mått eller mår dåligt. Ändå fastnar vi lätt i tankar som att "ingen skulle förstå" när vi själva drabbas. Vilket hindrar många från att söka hjälp. Därför behövdes statistiken. För att belysa hur många vi går förbi, varje dag, som känner precis likadant, säger Anna Boberg, copywriter på TBWA Stockholm.

Mind Forum modereras dygnet runt och finansieras av Arvsfonden.



Dela sidan: