Dela sidan:

I dagens intervju med Resumé påstår Perfect Days Felicia Lagerwall att de inte fick vara med i Poddindex, vilket inte är sant då vi inte har uteslutit någon i arbetet. Alla är välkomna att vara med och redovisa sina siffror på Poddindex.

Sedan påstår Felicia Lagerwall att "Poddindex inte ens kommer upp till 50 procent av den totala räckvidden", vilket inte finns några som helst belägg för, och då fyra av Sveriges största aktörer öppet redovisar sina siffror i Poddindex presenteras majoriteten av Sveriges större podcasts.

Syftet med Poddindex är att redovisa räckviddssiffror med en transparent och konsekvent mätning som annonsören kan granska. Anledningen till att Perfect Day inte kan ansluta sig till valutan är att de inte kan redovisa dessa siffror. Sveriges Annonsörer vill att alla Sveriges podcasts ska inkluderas på Poddindex, men då måste man också vara öppen för granskning, validering och vara transparent med sin publicering av metod och data.

Om man själv inte redovisar räckvidd ska man inte påstå att de som gör det har lägre räckvidd. Det är just det som varit ett stort problem för annonsörer tidigare och det är det vi vill åtgärda med nya Poddindex. Sveriges Annonsörer rekommenderar helt enkelt att man investerar i podcasts som kan redovisa räckvidd med en öppen och transparent publicering samt visar sin metod för detta.

Syftet med Poddindex är varken att inkludera eller exkludera specifika bolag. Vi står på annonsörernas sida och är måna om att de alltid skall veta vad de betalar för.

Peter Mackhé 
Podcastgruppen på Sveriges Annonsörer


Dela sidan: