Dela sidan:

Det är Acne, King, Åkestam Holst och Volt som kammar hem varsitt guld i Epica, den internationella reklamtävlingen vars jury består av journalister.

Acne belönas för sin snabba Ikea-kampanj där den klassiska blå påsen likställdes med Balenciagas nya väska. King vinner guld för sin film om yttrandefrihet, Åkestam Holst och Great Works för Humanium Metal och Volt för Försvarsmaktens Pride-hyllning.

Liksom guldvinnarna var det rätt spridda skurar för svensk del även vad gäller silver- och bronsvinster. Ingen byrå dominerade i tävlingen, men King vann flest priser; ett guld, ett silver och ett brons.

– Vi är alla väldigt glada och stolta. Extra kul är det att Free the speach-kampanjen lyckats nå ut så brett med en liten budget. Det har varit spännande att följa de kommentarer och diskussioner som filmen genererat, säger Axel Lokrantz Månson, art director på King.

Hur ska ni fira vinsten?
– Med tårta och konfetti!

Har ni fått några reaktioner på Free the speach-filmen från de som är med i den; Leonardo di Caprio, Emma Watson eller Malala Yousafzai?
– Vi fick tillgång till dessa personer mycket tack vare UD:s goda relation med FN. Det vi har hört är att Emma Watson har delat vår film på sina privata sociala konton. Vi kan inget annat än att anta att hon är ett stort fan!

Volts copywriter Petter Nylind och art director Jörgen Berglund var på plats i Berlin under kvällen för att ta emot sina priser.

– Vi är sjukt glada! säger de.

Totalt hade Sverige 28 nomineringar i tävlingen. 23 av dem har omvandlats till priser. Det innebär att Sveriges utdelning är relativt svag jämfört med tidigare år.

I årets upplaga av Epica delades fem Grand Prix ut, men tyvärr var det ingen svensk byrå som lyckades knipa en av dem. I stället belönades BBDO New York, Sandy Hook Promise, "Evan", Bardzo, Allegro.pl, "English for beginners", BETC, Addict'Aide, "Like my addiction", McCann New York, State Street Global Advisors, "Fearless Girl" och Scholtz & Friends, Der Tagesspiegel, "Newspaper stack – Trump".

Här är alla svenska vinnare:

Guld

Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga" (Public Relations)
King, Swedish Ministry for Foreign Affairs, "Free the speach" (Online campaigns)
Åkestam Holst & Great Works, IM, "Humanium Metal" (Integrated)
Volt, Försvarsmakten, "We go all the way" (Online Social Networks)

Silver
Nord DDB, Elgiganten, "The Mother" (Personal Electronics & Devices)
Nord DDB, PEN International, "Buy a voice - for freedom of speech" (Business to Business direct)
TBWA, SJ, Pauls resa (Transport & Tourism)
King, The NGO The Baltic Sea Foundation Sustainable Seas, "A growing message" (Public Interest)
Volt, Försvarsmakten, "We go all the way" (Corporate Image)
Hobby Film, Adobe, "The hovering art director" (Humour in advertising)
Forsman & Bodenfors, Volvo Cars, "Moments" (Vehicles, Automotive Services & Accessories)

Brons
DDB Nord, Elgiganten, "The video camera" (Personal Electronics & devices)
Saatchi & Saatchi / Camp David, Elmsta 3000 Horror Fest, "Outpost Mars" (Recreation & Leisure)
King, Childhood, "Abused Drawing" (Public Interest)
Åkestam Holst, Audi, "Audi Logo Switch" (Promotions & Incentives)
Bold, EQT Ventures, "EQT Ventures Logotype - the power Q" (Graphic Design)
Forsman & Bodenfors, Semcon, "The internet of s***t song" (Best Use of Music)
Forsman & Bodenfors, VisitSweden, "Sweden on airbnb" (Online campaigns)
Forsman & Bodenfors, Volvo Trucks, "The world's largest unboxing starring 3-year-old Joel" (Online campaigns)
Momentum, Essity, "Born in Sweden" (Online campaigns)
Cheil Nordic, Hankook Tire Sweden, "Kör som en kvinna" (Online campaigns)
Abby Priest, Adobe, "The original brushes of Edvard Munch" (Online campaigns)
Acne, Ikea, "Ikea responds to Balenciaga" (Mobile social network)

Mest belönade byråerna:
King: 1 guld, 1 silver, 1 brons
Volt: 1 guld, 1 silver
Åkestam Holst: 1 guld, 1 brons
Acne: 1 guld, 1 brons
DDB Nord: 2 silver, 1 brons
Forsman & Bodenfors: 1 silver, 3 brons
Hobby Film: 1 silver
TBWA: 1 silver
Saatchi & Saatchi: 1 brons
Bold: 1 brons
Momentum: 1 brons
Cheil: 1 brons
Abby Priest: 1 brons

Epica är en reklamtävling vars jury består av branschjournalister över hela världen. Resumé sitter med i juryn.



Dela sidan: