Dela sidan:

"Turnén" äger rum den 1 december. Det är första gången någonsin som ett band ger ut en låt på fyra olika språk och med Translate Tour som turén kallas hoppas bandet engagera en ny publik. Vita Bergen får även internationell uppbackning av Google. Translate Tour ska som satsning uppmärksamma Sveriges musikindustri och bryta språkbarriärer. Prime har tagit fram en idé där maskininlärning och en förbättrad version av Google Translate, där Vita Bergen med hjälp av Google ska sprida det svenska musikundret internationellt. 

– Med Translate Tour vill vi uppmärksamma svensk musik utomlands - musik som annars inte når människor utanför Sveriges gränser. Miljontals människor använder Google Translate varje dag för att översätta recept, skönlitteratur och låttexter. Översättningarna är ännu inte helt felfria men maskininlärning gör att de blir bättre och bättre ju mer verktyget används, säger Farshad Shadloo, kommunikationschef på Google i ett pressmeddelande. 

Europaturnén pågår mellan den 1 och 3 december 2017. Varje framträdande är öppet för allmänheten i respektive stad och turnén ska engagera nya fans – både på plats under live spelningarna men även online genom de översatta versionerna av "Tänd ljusen"  på Spotify.

Vita Bergen bildades 2010 i Göteborg och nominerades till Årets Pop på P3-guldgalan 2016. Bandet släpper nu sin första singel på svenska, Tänd ljusen, en låt som alltså har översatts med Google Translate till engelska, franska och spanska. Singeln framförs i städerna London, Paris och Madrid, med sångaren William Hellström i spetsen.

– Vi ser så himla mycket fram emot turnén. Att få ta vår musik ut i Europa tillsammans med Google på det här sättet känns väldigt kul. Det kommer bli intressant och spännande att se hur en ny publik tar emot texterna. Vi ser fram emot utmaningen att sjunga vår nya låt på helt nya språk, säger William Hellström, sångare i Vita Bergen i en kommentar.


Arbetsgrupp Translate Tour:
Hermes Holm - Account Director, Prime
Magnus Klang - Art Director, Prime
Robin Wiman - Art Director, Prime
Sofie Segerborg - PR Strategist, Prime
Fredrick Lewandowski – Digital Strategist, Prime
Cecilia von Beetzen - Account Manager, Prime
Alex Zeeman, Motion Designer, Prime

Farshad Shadloo, Communications & Public Affairs Manager, Google
Andrea Lewis-Åkerman - Communications & Public Affairs Sr. Associate, Google

Anton Ohlin - Photographer
Lionel Cabrera - DOP
Erik Andersson - Colorist
Pär Thunberg – Developer, Accomplice
Nicolas Hornewall - Production Manager, Accomplice

William Hellström, Lead Vocals, Vita Bergen
Nino El Khoury, A&R Creative
Niklas Nordström Creative Producer


Dela sidan: