Dela sidan:

I förra veckan blossade en mediediskussion upp om mätmetoder för podcastlyssnande. En koalition bestående av bland annat Sveriges Annonsörer som har infört en ny, lokal poddvaluta som de gärna vill att alla omedelbart ansluter sig till, vilket naturligtvis är enkelt att förstå ur deras synvinkel.

LÄS MER: Svenska ljudjättar lanserar gemensam poddvaluta
LÄS MER: Därför får Perfect Day inte vara med

Vi på Perfect Day använder en av världens största och mest vedertagna podcastplattform Libsyn. I dag skrev Breakit en artikel där de bland annat intervjuar mig i egenskap av vd för Perfect Day, rubriksatt med "Svenska podd-elitens mardröm – siffrorna rasar".

Föregående veckas diskussion toppat med dagens Breakit-artikel gör att jag känner mig tvungen att utförligare kommentera och reda ut vissa frågetecken som rör vår verksamhet och vår tillämpning av statistik.

När man läser Breakits artikel eller vissa debattinlagor kan man lätt få intrycket av att podcastvärldens motsvarighet till Volkswagenskandalen, då världens största biltillverkare visade sig ha mixtrat med siffror för utsläpp i några av sina bilmodeller, har uppdagats, där Libsyn tidigare har redovisat helt felaktiga siffror.

LÄS MER: Mätare, civilisera er
LÄS MER: Effekt och räckvidd är två helt olika saker

Det stämmer inte riktigt. Libsyn har övergått från ett mått (nedladdningar) till ett annat. Det finns nämligen olika sätt att mäta, och Libsyn har bytt metod, vilket följaktligen gör att siffrorna ser annorlunda ut. Allt går att mäta på olika sätt. Detta konstaterar till exempel Sveriges Annonsörer själva i FAQ:en för ett av sina egna index där de skriver: "olika mätsystem är uppbyggda på lite olika sätt och det finns en rad faktorer som påverkar beräkningen". Insiktsfullt, klokt och sant på samma gång.

Precis som att en sajt kan mätas i sidvisningar, unika besökare, unika besökare per vecka (vilket många sajter – inklusive Breakit – redogör för när det som egentligen menas är unika webbläsare en hög totalsiffra som bygger på överlappningar i besöksstatistiken trots att begreppet "unika besökare" används i deras egen säljpresentation) kan podcaststatistik användas och formuleras på olika sätt. Skillnaderna i metod och terminologi betyder inte alltid att den ena har rätt och den andra har fel, detta är inga enkla frågor, och det är förstås enkelt att framställa korrigeringar eller övergångar i mätmetoder som ett "ras" eller en "cover-up" om man så vill.

Lite lustigt känner vi när vi själva varit pådrivande i arbetet med att Libsyns uppdatering av mätmetoder. Att vi nu "rasar" – enligt vissa – är alltså helt självpåtaget. Det är också uppenbarligen väldigt lätt att peka på andra. Vi har aldrig varit intresserade av någon pajkastning, utan alltid haft fokuset på att skapa stora värden för våra uppdragsgivare.

Det är därför vi kan påvisa exceptionellt högt engagemang, konvertering, varumärkesassociationer och rena försäljningsresultat. Det är också därför vi har en exceptionellt hög kundnöjdhet. Att vi kunnat påvisa konkreta slutresultat för våra kunder är också av överordnad betydelse för oss jämfört med övergången från ett legitimt räckviddsmått till ett annat, ännu mer legitimt räckviddsmått.

I några få intervjuer har våra podcastprofiler använt fel begrepp när de berättat om statistiken, i några av de otaliga intervjuer de gör varje år. I det har vi slarvat och det kommer inte att upprepas. Däremot: våra köpare handlar inte placeringar i podcasts genom informationen i intervjuer, utan de tar del av den information som delges i vårt säljmaterial och våra offerter. Där har den information som förmedlats varit korrekt och tydlig.

Vi har inte fört några köpare bakom ljuset. Efter att ha gått igenom de senaste två årens säljmaterial och säljkorrespondens för att närmare undersöka om vi har framställt våra siffror på ett missledande sätt kan vi lyckligtvis konstatera att vi i regel varit tydliga gentemot våra kunder att förklara vad siffrorna innebär på ett korrekt sätt.

När Breakit som själva redovisar 130 000 unika besökare per vecka trots att det knappast rör sig om 130 000 olika personer, är det då att föra köparna bakom ljuset? Breakit säger att de 70 000 följare i sociala medier. Förmodligen avses att de har drygt 30 000 följare på Facebook och drygt 40 000 på Twitter. Men dessa följare är till stor del samma personer som följer Breakit i båda kanaler. Är inte 70 000 då en överdrift, kan man då verkligen prata om att de har så många följare?

Det kan diskuteras. Vi valde att städa framför vår egen dörr genom att själva efterfråga en uppdatering av statistikmått från Libsyn. Vi har agerat korrekt i informationen gentemot våra kunder. Vi har kunnat påvisa kommersiella resultat som överträffar vad köparna är vana vid. Därför förstår vi naturligtvis också varför det är särskilt intressant för andra att peka på brister hos just oss när de ser att vi utvecklar våra egna metoder.

Något bra som har kommit ur denna debatt är att mätning och resultat har kommit upp på agendan, även om man emellanåt hade kunnat önska en mognare och mindre tendentiös debattnivå. Vi har nu, till stor del på grund av debatten (så tack för det), initierat en större översyn av hur vi tror att mätning bäst bör bedrivas för att ge ett rättvist svar på vad en podcastsändning kan generera för resultat i fråga om varumärke och försäljning. Vi kommer involvera utomstående experter som hjälper oss att hitta nya metoder som tar hänsyn till både räckvidd, engagemang, lojalitet och andra parametrar som påverkar kundernas avkastning på sin annonsinvestering. Exakt hur detta arbete kommer utföras och vad det kommer mynna ut i är för tidigt att säga då vi just påbörjat processen, men vi ber att få återkomma i frågan.

Felicia Lagerwall
Vd, Perfect Day Media


Dela sidan: