Dela sidan:

SVT:s övergripande publikmål syftar till att deras utbud och tjänster ska vara relevant till så många som möjligt, en genomsnittlig vecka har SVT målet att nå nio av tio svenskar med sitt innehåll.

I en krönika i Vi på TV, SVT:s interntidning, berättar Tomas Lindhé, chef på SVT publik- och utbudsanalus, att de får allt svårare att nå de målen. Enligt Lindhé saknar de en genomsnittlig vecka 400 000 tittar för att nå målen.

"Med minskat antal tittare ges också färre människor möjlighet att värdera vårt utbud utifrån färska och egna erfarenheter. Vi kommer därför också allt längre ifrån målen beträffande det upplevda värdet av oss."

Lindhé berättar vidare att det för målet om det personliga värdet av SVT saknas en miljon personer som ska uppleva ett ganska eller mycket högt personligt värde av SVT. Det största tappet sker i målgruppen unga och unga vuxna.

Anledningen till SVT fått svårare att nå sina mål är enligt Lindhé en ökad konkurrens där utbudet av online-tv de senaste åren ökat markant.

"Nedgången i räckvidd och värdering är således därför nödvändigtvis inte ett tecken på att SVT blivit sämre än tidigare (jämfört sig självt). Vi blir dock valda och bortvalda i en ny och föränderlig kontext, ett sammanhang där kraven på synlighet och för sammanhanget relevant innehåll löpande höjs."



Dela sidan: