Dela sidan:

Det myllrar av människor i Epicenters gigantiska lokaler. Tempot är upptrissat och det är till en början svårt att få grepp om var man egentligen har kommit. På en öppen kontorsyta sitter representanter från Microsoft samlade kring sin logga. Bakom en glasvägg är whiskytillverkaren Mackmyras flaskor uppradade, likväl som den administrativa personalen. Bakom en annan lyssnar ett tiotal personer på ett föredrag – och i en återskapad SJ-kupé försöker en ensam själ att få något gjort.

Det hela påminner närmast om en högteknologisk mässa – som också har ungefär samma syfte: Att få folk att mötas och dela med sig av sina innovationer. Eller rättare sagt: Att sälja till varandra.

Kontorslösa Sverigechefen Mattias Hansson håller hela tiden huvudet högt när han tar sig fram genom "innovationshusets" 30 000 kvadratmeter, han ler och hälsar hyggligt på alla han känner igen. Den tunna laptoppen under ena armen är det enda arbetsverktyg han behöver. Eller nästan. Han håller fram ena handen, som har en liten utbuktad på ovansidan, invid tummen. Ungefär som ett litet riskorn. Han viskar för att inte störa sina kollegor:

– Flera medlemmar har ett chipp installerat i handen. Det öppnar dörrar och är kopplat till våra skrivare. När jag åkte med SJ till festivalen Way out west i somras var chippet min tågbiljett.

Det märks att han älskar det här. Kameleonten som varit chefredaktör för allehanda medier och jobbat som vd inom såväl media som besöksnäring och utbildning – men ytterst sällan stannar på ett och samma ställe längre än två-tre år. Att omge sig med alla möjliga människor från näringslivets alla delar, låta sig inspireras och suga i sig nya perspektiv i den digitala världens framkant, det är ju vad han lever på.

Få nyheter har känts så naturliga som när Mattias Hansson i våras blev Sverigechef för knytpunkten Epicenter.

– Jag är själva sinnebilden av gig-ekonomin. När jag inledde karriären för 30 år sedan fick jag hela tiden frågor om varför jag bytte jobb: "Var det något fel?" "Vad är du för en hoppjerka?" Då fanns en föreställning om att man skulle stanna så länge som möjligt på ett jobb när man väl hade fått det. Så är det inte längre. Epicenter sammanfattar det som driver mig i yrkeslivet hittills, nämligen viljan att lära. Och det gör man i nya sammanhang. Här finns gott om det.

I ett av Epicenters många hörn finns givetvis ett gym till Mattias Hansson och de andra medlemmarnas nöje. 

Sin nyfikenhet beskriver han som medfödd. Han minns när har satt framför tv:n som tioåring i skånska Skurup och såg på SVT:s nyhetsinslag, som alltid tycktes handla om en specifik plats. "Det verkar finnas en stad där allt händer som heter Stockholm", tänkte han och konstaterade att "dit måste jag ta mig!" Från den dagen var siktet inställd på landets huvudstad. I gymnasiet fick han nöja sig med att studera foto och film i Lidköping, och eftersom han "hade ett sådant jäkla tempo som liten", började han samtidigt frilansa på sin tidigare praktikplats, Ystads Allehanda. Han var musikreporter och intervjuade popartister i Malmö, och med tiden hette uppdragsgivarna även Nöjesguiden och Sydsvenskan.

När lumpen närmade sig såg han chansen att ta sig till sin drömstad.

– Jag tyckte att värnplikten kändes onödig och hade egentligen inte någon lust alls. Men så fick jag veta att man kunde göra det som reporter, på tidningen Värnpliktsnytt. Och att redaktionen låg i Stockholm.

"Taget!" tänkte Mattias Hansson, och fick den klassiska skolningen som många andra reportrar före honom. Efter sitt år i tjänst var han, precis som sina kollegor, ett hett villebråd bland kvällstidningar och etablerade medier. Ett annat sedvanligt alternativ hade annars varit journalisthögskolan. Men själv var han inte intresserad av att vara en "hard core nyhetsjournalist" utan ville istället fortsätta på Nöjesguiden, denna gång i Stockholm (även om han senare också kom att skriva för flera etablerade tidningar som Aftonbladet och DN). Han klev in som en drivande, purfärsk 20-åring och blev så tidigt som året därpå chefredaktör – före flera erfarna 35-åringar.

– Det är så typiskt Nöjesguiden. Många som hade jobbat i mediebranschen betydligt längre ville ha tjänsten, men istället väljer man den unga och oprövade. Jag var bra på att 'ligga på' tror jag. Sen skrev jag väldigt bra. Men tyvärr gick jag vägen som många duktiga skribenter går: Det enda avancemanget som finns är att bli redaktör, och då slutar man att skriva.

Han repeterade sedan processen på Kinneviksägda magasinet Z, där Jan Stenbeck hostade upp bil och fördubblad lön för att locka honom till chefredaktörposten – före äldre och besvikna kvällstidningsrävar. Tidningen hade redan medarbetare som de "legendariska" Staffan Heimerson och Robert Aschberg. Tidningen Z skulle föryngras och Mattias Hansson ville att den skulle bli ett "svenskt Wired", men bara några år senare meddelade ägaren – via ett oannonserat inslag i Ekot – att tidningen skulle läggas ner.

Någonstans kring 30-årsstrecket började Mattias Hansson, som då inte hade studerat vid universitet, att känna av ett visst "bildningskomplex": Som chefredaktör hade han ansvar för inte bara det redaktionella, utan även för budget och sälj. Han hade dessutom hunnit med att medgrunda handelsplatsen Zoovillage och

Torget.se på uppdrag av Posten, en sorts föregångare till Google som skulle fungera som en samlingsplats på nätet. Det senare projektet slutade med en nära nog miljardstor förlust för myndigheten. Men då hade Mattias Hansson redan dragit vidare och skaffat sig en master på Handelshögskolan för att få sitt bildningskomplex dämpat.

– Jag rekommenderar alla att studera när de blir äldre, för då gör man det av ren lust till skillnad mot grundskolan. Vi måste också vänja oss vid att vi byter jobb allt oftare, och det måste vi ha en strategi för – en del kan vi lära oss på arbetsplatsen, annat behöver vi utbildning för. Det var också därför jag senare startade den eftergymnasiala utbildningen F Nation tillsammans med Fotografiska, och en utbildning riktad till företag när jag var vd på Hyper Island.

Efter 2000-talets inträde blir det nästan omöjligt att hålla reda på alla förgreningar i Mattias Hanssons yrkesliv. Han var redaktionschef på SR P3, medgrundare och vd i Jarowskij Media och grundare av Aller-ägda Magasinet Skåne, för att nämna några. Därefter följde förutom allehanda styrelseuppdrag på till exempel Utbildningsradion och flera vd-roller på företag som Hyper Island och Abba The Museum.

– Jag vill gå ett evighetslångt universitet som heter jobblivet. Som till exempel när Björn Ulvaeus erbjöd mig jobbet på Abbamuseet, då tänkte jag "Bra, det har jag aldrig gjort!" Jag tror att poängen med allt i min karriär är att förstå livet. Det är mitt livsmål. För att förstå livet måste jag förstå alla sammanhang. I ju fler sammanhang jag är, desto bättre kan jag koppla ihop dem. Först då kan jag förstå varför jag är människa och varför jag är här. Det är en existentiell fråga. Det handlar om meningen med livet. Därför jobbar jag.

LÄS MER: Mattias Hansson lämnar Epicenter – skriver bok om redaktörsrollen

"Future" står skriver över bröstet på Mattias Hanssons juligt gröna kofta, ackompanjerat av en avbild av ett regnbågsfärgat UFO. Han sitter i ett mötesrum (som med en digital timer endast kan upplåtas i 30 minuter åt gången) och berättar att anledningen till att han nu avslutar sitt konsultavtal på Epicenter är att tjänsten inte gick ihop med hans övriga sysslor.

– Grundarna är ute och öppnar Epicenter på andra håll i världen, och under tiden togs jag in för att hjälpa till i Sverige. Snart har jag gjort det i nio månader och jag känner att det blev svårt att förena med mina andra uppdrag och verksamheter. Vi trodde att det skulle fungera, men det kommer det inte att göra. Tempot här är extremt högt, och en operativ roll gör att du hela tiden sugs in i nya grejer.

Var det din törst efter ny kunskap som blev ditt "fall" på Epicenter? Blev det kanske för mycket av det du, så att säga, gapade efter?

– I sådana fall ett verkligt "fall" framåt. För jag lär mig så oerhört mycket här, och det är kunskap jag törstar efter. Därför stannar jag som medlem, men låter någon annan bättre lämpad driva det dagliga operativa arbetet.

Mattias Hansson kan också titulera sig författare, och har flera böcker i bagaget. Nu jobbar han med flera nya bokidéer. En av dom tror han extra mycket på.

– Den ska heta "The Rise of the Editing Class", och handlar om att det är redaktörer som kommer att ligga längst fram i livet framledes, eftersom de är duktiga på att filtrera det oändliga informationsflödet.

Mattias Hansson ögon smalnar av och han lutar sig framåt för att visualisera sin poäng.

– Det är som att du står framför en tavla som är så stor att du måste backa för att se helheten. Sedan måste du kisa med blicken för att få fram essensen. För i dag har vi så otroligt mycket information, men det betyder ingenting om inte någon har plockat ut det viktigaste. Därför älskar jag magasin och skickliga redaktörer. Jag är väldigt tacksam över att jag själv har en bakgrund som journalist och redaktör, eftersom just det är något du får lära dig i de rollerna. Jag får användning av det i vilken bransch jag än ger mig in i.

Vad som blir nästa längre uppdrag vet han inte, även om han redan samtalar med flera olika aktörer. Precis som tidigare vill Mattias Hansson ligga i den digitala världens framkant.

– Det finns så mycket kvar att upptäcka! Till exempel allt som händer i interaktionen mellan människa och maskin; artificiell intelligens och robotisering är otroligt spännande. Det är därför jag hoppade på det här omgående, säger han och pekar på chippet i handen.

– Vad kommer att hända den dagen då maskinen är överlägsen människan? Det lär ske under vår tid, och jag vill vara precis där den dagen det händer.

Mattias Hanssons tre karriärtips

  1. Gör något du verkligen gillar och får energi av.
  2. Gör det med personer du verkligen gillar och får energi av.
  3. Om energin uteblir, början om från 1 igen.

Fakta / Om Mattias Hansson

Ålder: 48.
Bor: Bromma.
Uppvuxen: Skurup.
Familj: Sambo, tre barn (7, 10 och 15 år).
Tjänar: 830 500 kronor, delvis från eget aktiebolag (2016).
Karriär i korthet: Ystads Allehanda, Värnpliktsnytt, Nöjesguiden, Tidningen Z, Posten/Torget.se, Sveriges Radio P3, Jarowskij, Hyper Island, ABBA The Museum, Epicenter. Sitter i styrelsen för bl.a. Utbildningsradion, Junibacken och Kungliga Musikhögskolan.
Utbildning: MBA, Handelshögskolan i Stockholm.
Medievanor: FT Weekend, Värvet och Nya Releaser på Spotify.
I lurarna: Zola Jesus och Margo Price.
Lästips: Liv 3.0 av Max Tegmark.
Rekommenderar: Trancendental Meditation.



Dela sidan: