Dela sidan:

Barncancerfonden har tidigare samarbetat med utomhusbolaget Clear Channel för att skapa interaktiva kampanjlösningar. För tre år sedan var det kampanjen "A hair rasing message" där ett cancerdrabbat barns peruk blåste av när tåget ankom till perrongen.

Nu har de testat ett nytt format där förbipasserande kan "lysa upp" den digitala utomhusskärmen med sin egen mobiltelefon. Genom att lysa med lampan på mobilen mot en sensor tänds skärmen och lucian Ebba träder fram. När hon var sju år drabbades hon av leukemi och idag är hon under behandling.

Kampanjen är gjord av Ingo i samarbete med Clear Channel, och den interaktiva skärmen placerades på Hötorgets tunnelbanestation i Stockholm. 
– Det finns stort hopp för varje barn som drabbas av cancer idag och 80 procent av de som insjuknar överlever. Men 80 procent räcker inte. Barncancer är den vanligaste dödsorsaken i Sverige för barn mellan ett och fjorton år. Genom den överraskande digitala kampanjen vill vi sätta ljuset på att det behövs mer pengar till barncancerforskningen, för att fler barn ska överleva sin cancersjukdom, kommenterar Michel Brygiewicz, chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden.

Reklamen i tunnelbanan är en del av en större kampanj från Barncancerfonden som ska uppmärksamma att det behövs mer pengar till barncancerforskningen.
– Det här är en ny teknisk lösning som vi inte gjort tidigare, och vi hoppas på så sätt kunna vara med och bidra till att fler får upp ögonen för Barncancerfondens viktiga arbete, säger Sofie Brange, PR & Communications Manager, Clear Channel. 

Se hur kampanjen fungerar här:


Dela sidan: