Dela sidan:

I luciatid vill vissa vuxna tvångsmässigt ordkriga i sociala medier om nationell identitet och genus. Det är ett mediafenomen som numera är lika pålitligt som Kalle Anka på julafton. Vissa marknadsförare och journalister har ett delansvar i detta fenomen. En sociala media-post från er med luciaklädda barn blir inte sällan ett digitalt slagfält, även om det kanske inte var er önskan alls. 

Bildpostningar på barn är ju inte alls en bra plats för en kränkande och sårande diskussion om nationell identitet, genusfrågor och migration, eller hur? Samtidigt ska vi såklart ha en yttrandefrihet i alla medier, vilket också inbegriper kommersiella postningar.

Lösningen på detta dilemma är att:
1) Ni marknadsförare som publicerar bilder på barn i luciakläder (oavsett deras kön eller hårfärg) inte “tar helg” och låter kommentarsfältet gå bananas. Det gjorde några av er förra året och det var ingen vacker syn.

2) Publicera gärna fina bilder (även reklambilder) som visar att alla kan vara lucia, nisse eller en sån där ren med LED-nos. Alla barn har rätt att vara precis vad dom vill. Men låt absolut inte en sån publicering bli en utgångspunkt för en diskussion i kommentarsfältet som kan kränka barnet. Moderera stenhårt eller radera posten om ni inte klarar av att hantera det personalmässigt!

3) Ni journalister som vill göra en story på en konflikt om nämnda årliga konfliktyta - återpublicera inte bilden på barnet när ni skriver. Om ni nu bedömer att konflikten har ett nyhetsvärde - berätta om det som hänt utan att barnet behöver synas på bild. Bara för att saker går att hitta på Flashback behöver inte ni bli Flashback?

Tack på förhand,

* Inlägget publicerades från början i gruppen "Reklamsnack" på Facebook.

Dela sidan: