Dela sidan:

Under årets Cannes Lions gick byrånätverket Publicis ut med att de inte tänkte tävla under kommande år, eftersom de ansåg sig kunna använda tävlingsutgifterna till andra saker.

Pressen fick "reklam-VM" att reducera antalet tävlingskategorier, priser och korta festivalens dagar. Men räcker det? Och kostar reklamtävlingar mer än de smakar? Det debatterar Garbergs art director Lotta Mårlind, Honestys vd Walter Naeslund och Regis vd Pia Grahn.

En synpunkt på något som borde förändras i tävlingssammanhang är hur juryn är sammansatt.

– Branschen bedömer sig själv. Har branschen rätt blir det "rätt" byrå som kunden väljer, alltså den prisbelönta, men vad händer om branschen har fel? frågar sig Walter Naeslund.

Pia Grahn kommer med ett konkret förslag:

– Säg att du har en jury på åtta personer, så kanske den ska bestå av sex från branschen och två wildcards, då skulle det hända mycket, säger hon.

En annan sak som skulle kunna förbättras är att tävlingarna – fler än Cannes – rannsakar sig själva och stryker antalet kategorier.

– Jag satt i art directors club i Barcelona nyligen och funderade på hur många kategorier och underkategorier som behövs egentligen? Man kanske ska ha en print, en film etcetera. En film är en film, säger Lotta Mårlind.

Garbergs är en av de som strukit ner antalet tävlingar. Ändå har de en halvtidstjänst för att ta hand om dem.

– Vi tycker fortfarande att det är roligt att tävla, men måste finnas någon rim och reson. Vinner man priser i Guldägget och Cannes kanske man inte behöver fortsätta vinna ytterligare priser i Cresta eller Clio. Man måste dra gränsen någonstans. Storleken på byrån blir avgörande. Ju mer muskler du har, desto fler tävlingar har du möjlighet att delta i. Och det tycker vi blir fel, säger Lotta Mårlind.

Här kan du se programmet:


Dela sidan: