Dela sidan:

I november 2015 tog Jonas Terning klivet upp från rollen som redaktör och redaktionschef till chefredaktör på livsstilsmagasinet Café. Nu lämnar han tidningen för att istället blir vd på contenbyrån Make Your Mark. Terning har tidigare erfarenhet från contentbranschen efter en tid som digital manager på Appelberg.

Hur ser du tillbaka på din tid på Café?

– De senaste 2,5 åren har varit intensiva och roliga men att återvända till contentsidan känns väldigt spännande. Det finns en branschglidning där alla närmar sig varandra – contentbyråerna, reklambyråerna, pr-byråerna, redaktionerna – och i den glidningen finns det många möjligheter för den som vågar. Café har gjort en rejäl digitaliseringsresa vilket varit bland det roligaste jag varit med om. Hela resan kröntes när Emil Persson häromveckan blev utsedd till Årets journalist vid Tidskriftsgalan, bland annat för Fördomspodden. Att en redaktör på Café vinner den typen av pris med en podcast i ryggen, istället för bara sin produktion i tidskriften, är ett tecken i tiden, berättar Terning för Resumé.

Vad kommer du att sakna?

– Det är en klyscha men framför allt kommer jag att sakna medarbetarna. Jag har jobbat tillsammans med många av dem i mer än fem år och de har format mig i mitt yrkesliv. Sen finns det en lyx i att jobba med ett så starkt varumärke som Café. Det är en ynnest jag varit tvungen att påminna mig om under åren.

Hur kommer ditt ledarskap att påverka Make Your Mark?

– Det kommer nog märkas att jag varit med om en digitaliseringsresa. Dessutom har jag erfarenhet från både b2b-kommunikation från tiden på Appelberg och b2c från Café. Med de erfarenheterna hoppas jag kunna bidra när dessa två världar alltmer möts i de digitala kanalerna.

Jonas Terning tillträder som vd på Make Your Mark den 1 januari 2018. Han efterträder Anders Ingårda.

Hur kommer det sig att du tog klivet just nu?

– Contentbranschen befinner sig i en enorm tillväxtfas som jag tror vi bara sett början på. Det finns en enorm potential för företag som vill börja kommunicera via redaktionella verktyg. Samtidigt har Make Your Mark tagit en allt tydligare position som en byrå med vassa kreatörer och hög kvalitet på sina produktioner. Att få en chans att möta branschens starka tillväxt med en så stark byrå känns väldigt, väldigt roligt.


Dela sidan: