Dela sidan:

I juni offentliggjordes planerna på att slå ihop de båda Group M-byråerna MEC och Maxus på global nivå. I Sverige innebar det att Maxus vd Martin Hugosson fick ansvaret för den nya byrån medan MEC:s vd Daniel Collin lämnade, vilket Resumé tidigare berättat.

Nu har det blivit dags att formellt slå ihop de båda mediebyråerna under det nya varumärket Wavemaker. Tillsammans blir de cirka 100 medarbetare och fokus ligger på områdena media, content och teknologi. 

Martin Hugosson vill inte prata om Wavemaker som en sammanslagning utan som starten något helt nytt. 
– Vi blir en av Sveriges största startups med ungefär 100 personer anställda. Den dynamiska inställningen ger möjligheter att satsa och skapa något nytt, säger han.

Vad är skillnaden mellan att se det som en startup och en sammanslagning?
– Det innebär att man är öppen för att ompröva saker och förhålla sig till ett snabbare tempo än i industriell fas. Att vara mer passionerad och agil i sitt sätt att förhålla sig omvärlden.

Vad kommer det innebära för er?
– Vi vill kunna tänja på gränsen för vad som är möjligt i marknadsföring med hjälp av ny teknik. Wavemaker har den största databasen i världen med information kring hur människor känner och tänker igenom kundresan. Det öppnar enorma möjligheter för oss i vår planering. Vi vet hur människor agerar beroende på var i processen de befinner sig, och kan optimera content utefter det.

Hur blir skillnaden jämfört med Maxus där du var vd tidigare?
– Wavemaker blir en större byrå med helt andra förutsättningar. Vi har fler specialister och fler viljor, vilket jag tror ger starkare idéer. Vi kan vara lite bättre inom alla områden.

Wavemakers största uppdragsgivare i dagsläget är Telia och Mio. Martin Hugosson berättar att byrån tappar en kund på grund av sammanslagningen, men att tongångarna annars varit positiva. 
– Vi kan inte gå in på vad enskilda kunder har sagt, men generellt har de varit positiva precis som vi har varit internt. Vi blir en ny byrå som tillför något nytt.

Han vill inte heller ge några detaljer kring uppsägningar när de båda företagen fusioneras.
– I en ny organisation blir det oundvikligen någon övertalighet. I första hand har vi hanterat inom Group M, eller genom externa lösningar.

Wavemaker kommer att hjälpa sina kunder att ta fram och anpassa innehåll efter deras behov. Men Martin Hugosson tycker inte att de ger sig in på terrirorium som traditionellt tillhört reklambyråerna. 
– Jag ser det inte så. Vi kan bidra med strategi kring kunders innehåll. Men de gamla uppdelningarna mellan byråtyperna har luckrats upp rejält. Mågna reklambyråer sköter till exempel sina kunders Facebook-annonsering och mediebyråer producerar innehåll.


Dela sidan: