Dela sidan:

För en dryg månad sedan gick Splay ut och berättade att man i hemlighet byggt upp en contentbyrå de senaste tio månaderna. Byrån, som än så länge inte har något namn, skapar så kallade branded channels och bygger varumärkens kanaler på YouTube, Facebook och Instagram. Man har redan jobbat med kunder som Ica, Intersport och Comviq.

Målet med rekryteringarna av Lovisa Wachtmeister från sociala medier-byrån Ingager och John Hermansson från Procter & Gamble är att ytterligare stärka sitt digitala transformations-team.

– Vi behöver bygga upp vår affärskompetens med kunskap från den traditionella marknadsföringsvärlden som finns hos stora bolag så som Procter & Gamble, tillika bli bättre på att tänka bortom Youtube och applicera vår know-how inom online video för Facebook, en kunskap vi hittar hos nytänkande bolag som Ingager, säger Victor Ljungberg managing director för Splays contentbyrå.

På Ingager har Wachtmeister, som även tar plats i Splays ledningsgrupp, haft rollen som COO och arbetat med kunder som Bonnier Tidskrifter och Canal Digital.

– För varumärken som på riktigt vill nå ut med sina budskap är det idag avgörande att gå från ”push” till ”pull” och skapa innehåll som målgruppen vill titta på. Traditionellt sett så har Facebook bestått av push-annonsering men nu när plattformen satsar stort på online video känns det som ett naturligt steg att gå över till Splay, säger Lovisa Wachtmeister.

John Hermansson har i sin tur varit KAM på Procter & Gamble där han arbetat med affärsutveckling för varumärkena Gillette, Oral-B och Braun.

– En utmaning för storbolagen har varit att hitta en aktör som kan hjälpa dem att lägga om sin strategi för hur man ska kommunicera mot en digital och modern målgrupp. Hos Splay finns det expertis inom alltifrån strategi och koncept, till produktion, distribution och analys. En allt för spännande kombination att inte vilja vara en del av, säger John Hermansson.


Dela sidan: