Dela sidan:

Under det gångna året har Åkestam Holsts IKEA-koncept "Där livet händer" hyllats världen över. Konceptet tar avstamp i den inte alltid glamourösa och spännande vardagen för barnfamiljer.

I en ny julkampanj för IKEA Kanada använder Rethink Toronto ett liknande grepp. I filmen får vi följa en ensamstående och hårt arbetande mamma och hennes son under ett helt år. Under året samlar sonen in sin mammas alla goda egenskaper och förtjänster i IKEA-flaskan "Korken" för att ge tillbaka dem på julaftonsmorgon.

Enligt marknadsföringsguruerna Peter Field och Les Binet ledord om att musiken och tonaliteten står i centrum för marknadsföringseffektivitet bör reklamfilmen, tonsatt med Van Morrisons "Crazy Love", bli en succé.

– Vi vill att våra kunder ska upptäcka att vänliga handlingar och egenskaper inte bara kommer fram under jultider utan hela året om, berättar Lauren McDonald, marknadschef på IKEA Kanada för AdWeek.

Kvinnan i reklamfilmen, Sara Murphy-Dyson, är barnets verkliga mamma och under första dagen av inspelningen insåg produktionsteamet att alla inblandade i reklamfilmen var kvinnor.

– Byråns arbetsgrupp bestod av kvinnor, kundens arbetsgrupp bestod av kvinnor och vi hade en kvinnlig regissör. Alla jobbade tillsammans för att berätta historien om den djupa kärleken mellan en ensamstående mamma och hennes son, säger Lauren McDonald.


Dela sidan: