Dela sidan:

För drygt ett år sedan lanserades plattformen Kreatörskvinnor – en sökmotor som ska synliggöra kvinnlig kompetens "för att en gång för alla slå hål på myten om bristen på kvinnliga kreatörer" skrev TBWA:s copywriter Lina Franzon och Volts art director Johanna Johansson i samband med i släppet.

På bara några dagar hade 500 kvinnor anslutit sig till databasen och i dag har man nära 600 kreatörer listade på plattformen. Kreatörskvinnor kan liknas vid en "Rättviseförmedlingen för reklambranschen" eftersom de lyfter fram kvinnliga yrkesmänniskor i en bransch där föreställningen fortfarande i mångt och mycket är att det finns få kvinnliga kreatörer. Resumés granskning från i våras över jämställdheten i branschen visade alltjämt att endast en av tio kreativa chefer på Sveriges största byråer är kvinnor. 

I natt lanserade Kreatörskvinnor en kampanj på Kickstarter med motivet att kunna heltidsantälla en kodare som kan bygga upp plattformen internationellt. Den befintliga plattformen togs fram av Johanna Tano ideellt. Nu är målet att samla in 150 000 kronor och Kreatörskvinnor skickar ut riktade mejl till byråer i dagarna. 

– Problemet med jämställdhet i vår bransch är inte ett svenskt fenomen utan internationellt. Vi vill skapa en plats där kvinnor kan synliggöras och bli förebilder. Men också en källa där byråer och produktionsbolag kan hitta ny talang. Nu är målet att nätverket ska bli internationellt och då behöver vi kvalitetssäkra alla delar av tjänsten, säger Lina Franzon till Resumé och fortsätter:

– Det här är inte nödvändigtvis en plats för kvinnor som vill ha ett nytt jobb, men kan de få erbjudanden genom att synas på plattformen, så kommer de att få bättre möjligheter att kunna höja lönen i förhandlingarna med arbetsgivaren och därmed kunna utjämna löneskillnaderna i branschen.  

Målet är att lansera den globala plattformen under 2018


Dela sidan: