Dela sidan:

Hannah Widell och Amanda Schulman har fått en flygande start sedan de i våras meddelade att de skulle lämna sina operativa roller i sitt snabbväxande mediebolag Perfect Day Media för att helt ägna sig åt Daisy Grace, det livsstilsvarumärke de kickade igång så sent som 2016. Den gångna hösten har nyheterna från systrarna duggat tätt: deras populära podcast Fredagspodden, med runt 150 000 lyssnare varje vecka, ska läggas ned, de ska ge sig ut på en Sverigeturné med premiär på Cirkus i februari, Åhléns har börjat sälja Daisy Grace skönhetsprodukter och kläder i sina varuhus – och nu är det också klart att Daisy Grace får in en ny delägare i form av Bonnier Growth Media.

Perfect Day Medias tillväxt har genom alla år finansierats med egna medel. Men i Daisy Grace insåg systrarna att de behövde externt kapital för att ha råd att ta fram nya skönhetsprodukter, öppna nya salonger och fullfölja hela affärsplanen. Förhandlingarna med Bonnier Growth Media inleddes redan efter sommaren, berättar Hannah och Amanda i en längre intervju som publiceras i Resumés kommande magasin. Redan på måndag kan du läsa texten i Resumé Insikt.

Det skulle dock dröja tre månader innan aktieägaravtalet var klart och påskrivet. Duon suckar tungt när de berättar om den genomgripande företagsgenomgång, en så kallad due dilligence, som Daisy Grace precis gått igenom.

"De vände på varenda sten, ibland kändes det som om vi var med i ett polisförhör", säger Hannah Widell.

Systrarna är uppenbart nervösa att få in en ny delägare.

"Vi har aldrig behövt ta hänsyn till någon tidigare. Men samtidigt kanske det är positivt. Det får ju oss på tårna. Nu har vi någon vi ska imponera på", säger Amanda Schulman.

Hannah & Amanda är dock fortsatt majoritetsägare i bolaget, medan Bonnier tar "en signifikant minoritetspost". Hur många miljoner som Bonnier pumpar in i bolaget säger sig systrarna inte få avslöja, och det är inte heller något som Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media, vill kommentera när vi pratas vid över telefon efter att avtalet undertecknats. Ulrika Saxon, som kommer att ta plats i styrelsen för Daisy Grace, är dock uppenbart nöjd över investeringen:

"Jag har beundrat Hannah & Amanda på håll i flera år. De har bevisat att de kan genomföra ett framgångsrikt företagsbygge och Daisy Grace har en spännande affärsmodell med innehållsdriven e-handel som vi tror på", säger hon.

Utmaningarna är många. Daisy Grace beräknas i år öka omsättningen från 34 miljoner kronor till "runt 40 miljoner", tack vare att kläddelen fördubblar sin omsättning till 10 miljoner och att systrarna räknar med att de hudvårdsprodukter som lanserades i november ska flyga från hyllorna i samband med julhandeln. Men de personalintensiva skönhetssalongerna har det fortsatt tufft och Daisy Grace kommer att gå back i år, precis som i fjol.

"Vi har haft en del uppstartsproblem med Daisy Grace, det var bland annat 15 hårfrisörskor som slutade i januari. September var första månaden då vi nådde break even. Men nästa år räknar vi med att bolaget ska bli lönsamt", säger Hannah Widell.


Dela sidan: