Dela sidan:

I AdAge:s rankingen toppar fortfarandeProcter & Gamble som lade 10,5 miljarder på reklam och marknadsföring under 2016. I år gjorde annonsören ett ordentligt omtag  strategiskt då man kraftigt minskade sina investeringar i digitala kanaler till förmån för de aktiviteter man anser vara mest effektiva. Återstår att se var P&G hamnar på listan nästa år.

Sydkoreanska Samsung Electronics hamnar tvåa på listan med 9,9 miljarder i reklambudget under 2016. Trea på listan återfinns den schweiziska livsmedelsjätten Nestlé med 9,28 miljarder spenderade dollar i marknadsföring.

Den kinesiska e-handelsjätten Alibaba ökade sina reklamköp med 50 procent under fjolåret till 1,3 miljoner och är den snabbast växande annonsören på AdAge lista över världens största annonsörer. Kinas största reklamköpare lägger fortfarande merparten av sina reklaminvesteringar på hemmamarknaden som i dag är världens näst största efter den amerikanska.

Ranking

Annonsör

HQ

Reklaminvesteringar 2016 (miljarder dollar)

1*

Procter & Gamble Co.

U.S.

$10.5

2

Samsung Electronics Co.

South Korea

9.9

3

Nestlé

Switzerland

9.2

4

Unilever

U.K./Netherlands

8.6

5

L'Oréal

France

8.3


1. Procter & Gambles år avslutades i juni 2017. 


Dela sidan: