Dela sidan:

"Katastrofer är olika stora i olika länder" är temat för årets julkampanj från Unicef. Det är den första kampanjen som Unicef gör tillsammans med TBWA Stockholm sedan samarbetet inleddes tidigare i år.

Årets julfilm från Unicef äger rum under en dag i Sverige dagarna innan jul. Till tonerna av "We Wish You a Merry Christmas " med Nat King Cole får tittarna följa föräldrar som upplever "katastrofer" som drabbar deras barn. Vi får träffa en förälder som blir arg över att barn ska delas in i olika stämmor i julkören och en annan som ifrågasätter om det verkligen är rimligt att normalisera sockerrika bananer genom att låta barn vara utklädda till bananer i skolas julspel.

– Med årets julkampanj vill vi på ett humoristiskt sätt lyfta hur olika perspektiven på vad som är en katastrof är. Inte för att ge dåligt samvete utan för att bidra med lite självdistans och belysa att det vi alla upplever som en "katastrof" inte är alltid är så allvarligt. Inte i jämförelse med hur barn som just nu lever i riktiga katastrofer har det, säger Andreas Eriksson, kommunikationschef, Unicef Sverige i ett pressmeddelande.

Unicef är helt beroende av frivilliga bidrag. Syftet med julkampanjen är att samla in pengar till organisationen genom försäljning av "julklappar". Paketen går att köpa i Unicef:s gåvoshop och består av livsnödvändiga produkter som näringspulver, vätskeersättning och poliovaccin som skickas till barn i akuta katastrofer. Den som köper en julklapp i gåvoshopen får ett gåvobevis att ge bort i julklapp.

– I vardagen är det svårt för oss alla att behålla perspektivet så det vill den här kampanjen hjälpa till med. Kampanjens budskap är därför ett som vi alla redan vet om men ändå lätt glömmer. Katastrofer är olika i olika länder, kommenterar Andreas Eriksson. 

Förutom filmen så går kampanjen ut print, banners, på digitala utomhustavlor, radio och sociala medier. Startskottet för kampanjen är första advent och den kommer att pågå fram till jul. Under december dubblas alla gåvor till Unicef. För varje krona till Unicef så skänker Akelius Stiftelse lika mycket.

 

Arbetsgrupp:

UNICEF Sverige
Andras Eriksson, Kommunikationschef
Åsa Lee, Team Manager
Ingeborg Ekblom, PR-ansvarig

TBWA Stockholm
AD: Alexander Fredlund Copy: Kalle Håkansson
Projektledare: Per Olholt
Produktionsledare: Pernille Nylén Janze
Formgivare: Fanny von Pongrácz

Fotograf stillbild & packshot: Jens Mortensen
Set-design: Roberta Ellingsen
Retusch stillbild & packshot: Bildinstitutet
Regissör Bacon: Bart Timmer
Fotograf: Carl Nilsson
Executive Producer Bacon: Richard Björlin
Producent: Sandra Sohlman
Production Manager: Ebba von Zweigbergk
Production Designer: Catharina Nyqvist Ehrnrooth
Costume: Madeleine Kihlbom Thor
Hair & Make Up: Jessica Krage
Editor: Robin Siwe
Post Production: Gangster


Dela sidan: