Dela sidan:

Efter två år som pr-chef på Hannah Widell och Amanda Schulmans Perfect Day lämnade Daniel Redgert i höstas bolaget för att bli programledare på TV4:s Idol. Daniel Redgert beskrev det då som en milstolpe.

– Jag har ju aldrig stuckit under stolen med att jag gillar att synas och höras och tjäna pengar på det. Att bli programledare har varit ett av målen i min karriär, berättade han då.

Nu väljer han, åtminstone tillfälligt, att ta paus från TV-livet för att starta upp en egen kommunikationsbyrå – Redgert Comms. Tanken är att erbjuda "kommunikation för 2017" för byråns kunder.

– Min bakgrund finns inom pr men på Redgert Comms kommer vi jobba heltäckande med att producera innehåll, jobba med influencers, events och alla delar som ett fullservicebolag gör.

Byrån kommer inte att jobba som en traditionell agentur med specifika influencerrepresentanter utan istället utifrån kundens önskemål.

– Många byråer jobbar med utgångspunkten att influencers ska lyfta varumärken medan jag vill göra tvärtom. Det blir mer genuint istället för att lägga fram en marknadsplan där man någon gång petar in lite influencersamarbeten. För att vara relevant i sin kommunikation tror jag att det förfarandet är mycket bättre.

Än så länge är två personer anställda på byrån som även hunnit knyta till sig en rad kunder, bland annat innovationshubben Serendipity, Boomerang, underklädesvarumärket CDLP, Boomerang och restaurangen Nabo. Fler kundsamarbeten kommer att presenteras inom kort.

– Jag vill bygga broar mellan näringslivet och det nya mediesverige. Historiskt sett har jag haft väldigt storslagna idéer för hur man ska lansera produkter men har inte haft tillgång till de budgetar som krävs. Sinnebilden vi jobbar utifrån är att arrangera Sveriges största influencerfrukost på Nasdaq under en börsnotering.

Daniel Redgert berättar om ambitionen att starta upp verksamheten i både Sverige och New York.

– Min bakgrund i Stockholm i kombination med mitt goda kontaktnät i New York ger oss bra förutsättningar för båda marknaderna. Jag har koll på det coola New York där det är väldigt mycket oskrivna regler.

Redgert berättar att han under Idol-inspelningarna känt sig lite understimulerad och var heller inte sugen på att gå tillbaka till en liknande roll som han haft tidigare i karriären. En återkomst i tv-rutan är dock inte otänkbar.

– Det har varit en sjukt rolig period och jag hoppas att jag får chansen att vara med i nånting liknande igen. Samtidigt tror jag inte att jag är skapt för att jobba heltid i tv-branschen. När man lärt sig alla rutiner blir inte utmaningen lika stor längre.

Daniel Redgert menar att valet att bli egenföretagare har att göra med att han vill bevisa sig för dem som bara tror att han glassar runt.

– Även om jag redan har skrivit en självbiografi där jag skriver om hur hårt jag jobbar verkar folk inte riktigt ha fattat det. Från att jag inledde min karriär på Patriksson har jag aldrig varit rädd för att sticka ut hakan. Jag tror att det här kan bli riktigt, riktigt bra.

Redgert Comms grafiska profil är framtagen av Planeta Design.


Dela sidan: