Dela sidan:

Mattsson efter kärleksförklaringen: Min krönika har vantolkats

Förra söndagen publicerade Thomas Mattsson en historisk exposé över huvudkonkurrenten Aftonbladet. I "Kärleksförklaring till Aftonbladet" berättade Expressens chefredaktör om hur Aftonbladet vid tidigare kriser tacklat problemen och gått vidare till att bli en bättre produkt. Dock har kärleksförklaringen av vissa ansetts vara en förtäckt krigsförklaring. I texten spekulerade nämligen Mattsson över Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olséns vara eller icke vara, hennes eventuella efterträdare samt namngav två Aftonbladet-medarbetare som pekats ut i samband med #metoo-rörelsen. 

Mattsson fick efter krönikan kritik från många håll för sitt spekulerande kring Sofia Olsson Olséns framtid samt namngivningarna av de två Aftonbladet-medarbetarna. Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén och Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg var två av de skarpaste kritikerna.

"(...)Min enda kommentar härvidlag är att det allt för ofta saknas analys och historiska perspektiv när nutid skeenden diskuteras. Jag skulle vilja se mer av helhet, och mindre av fokus på de enskildheter som skapar de stora sammanhangen, skrev Mattsson när han igår svarade på kritiken.

Många kritiker har även vänt sig mot Mattssons ovilja att kommentera vad han kallar för en "pågående publicering". I gårdagens krönika vidareutvecklar han varför han under veckan varit motvillig att kommentera förra veckans text och refererar till en intervju han 2013 gav med Journalisten.

– Detta är en pågående publicering, så det är för tidigt att diskutera den aktuella nyhetsförmedlingen. Men generellt är det som bekant så att Expressen är mycket restriktiv med att identifiera brottsmisstänkta och dömda, och vi gör därför bara undantag när det finns ett uppenbart allmänintresse. Men jag kan förstås inte kommentera det konkreta fallet än, berättar han i intervjun.

Flera medier, däribland Medierna i P1 och Dagens Nyheters Jack Werner, uppmärksammade förra veckan att många mediechefer den senaste tiden gjort sig otillgängliga för intervjuer. Apropå detta svarar Mattsson:

"Argument som att mediebolag minsann har en sorts skyldighet att svara på frågor som omfattas av publiceringsunderlag, pågående publiceringar eller arbetsgivaransvaret för eventuella personalärenden bara för att de är just mediebolag faller för den som förstår komplexiteten: just därför måste de – givet tryckfrihetsförordning, yttrandefrihetsgrundlag, värnandet om den journalistiska integriteten och respekten för ofta utsatta medarbetares rätt till diskretion – vara extra försiktiga. Detta kan låta som ett motsatsförhållande, men så icke sett till alla förutsättningar."

Trump rasar mot medier – igen

Ännu en gång rasar den amerikanska presidenten Donald Trumps mot de amerikanska medierna, det rapporterar AP. I en rad tweets under söndagskvällen kallade Trump medierna "en fläck för Amerika" och att "de falska medierna publicerar falska och kränkande historier". Anledningen till Trumps kritik är att de amerikanska kanalerna ABC News och CNN de senaste veckorna tvingats rätta fel i sin nyhetsrapportering kring Trump. Uppgifterna var sådana som, om de skulle varit sanna, skulle varit skadliga för Trump.

AdWeek rankar årets bästa reklamfilmer

AdWeeks reklamnestor Tim Nudd har presenterat sin årliga lista över årets bästa reklamfilmer. Med på listan finns bland annat Logic, Alessia Cara och Khalids låt "1-800-273-8255" som är tänkt att uppmärksamma "National Suicide Prevention Lifeline". Titeln på låten är numret till ett hjälpcenter och kampanjen är framtagen i partnerskap med ett initiativ från den amerikanska staten. Toppar listan gör årets kanske mest uppmärksammade kampanj, "Fearless Girl" från McCann New York.

Oldsberg efter petningen – "Har kopplat in advokater"

I fredags meddelade TV4 att man skulle peta Bingolotto-programledaren Ingvar Oldsberg. Anledningen är att en intern utredning visat på allvarliga arbetsmiljöproblem i produktionen av programmet. Under helgen berättade Oldsberg för Aftonbladet att han skulle koppla in juridisk expertis på fallet.

– Advokaterna finner det nog inte osannolikt att det är en stämning. Men då är frågan vad den riktar sig mot. 

Oldsberg menar att han inte kan berätta om stämningen riktar sig mot produktionsbolaget Warner, Folkspel eller TV4.

– Han får stämma vem han vill. Jag ser ingen logik i om han skulle stämma Folkspel utifrån det avtal vi har haft. Jag kunde ha sagt up honom oavsett. Jag vet att det låter konstigt när jag säger det till dig, men det är så det har sett ut, svarar Folkspels vd Hans Sahlin till Aftonbladet.

Twitters längre tweets genererar högre engagemang

När Twitter i början av november berättade att man skulle utöka antalet maxtecken i tweets från 140 till 280 var det många som knorrade. Kritiker menade att plattformen inte skulle bli densamma och "lovade" att lägga band på sig själva vid 140 tecken. Nu visar data från analysbolaget SocialFlow att tweets över den tidigare gränsen genererar mer engagemang än de under 140 tecken. Det genomsnittliga engagemanget för 140 tecken långa tweets var 13,71 retweets och 26,52 likes medan de längre i snitt genererade 29,96 retweets och 50,28 likes.

Apple ryktas köpa Shazam

Apple ryktas köpa "musikigenkänningsappen" Shazam. Enligt anonyma källor till techsajten Techcrunch kan affären vara värd omkring 400 miljoner dollar. Vid Shazams senaste investeringsrunda 2015 värderades bolaget till 1 miljard dollar. Enligt Techcrunch källor kan affären komma att offentliggöras under dagen. Shazam uppgav 2016 att omkring en miljard användare laddat ned appen.


Dela sidan: