Dela sidan:

Med Julklappsautomaten vill Läkare Utan Gränser skapa en utmanare till hur man fixar klapparna på önskelistan. Med  den strategisk lösningen, gjord av Läkare Utan Gränsers mediebyrå PHD, ska fler få möjligheten att upptäcka de populära gåvobevisen.

– Förutom att hjälpa stressade julhandlare att lätt få tag på julens finaste gåva, är tanken att vi lyfter ut konceptet från e-shopen och placerar i centrum av julhandeln. Det är en innovativ lösning, där vi använder oss av insikter från den digitala strategin för att arbeta taktiskt med traditionella media. Placeringen nära Åhléns City kommer även att bidra med en uppenbar kontrast mot årets överkonsumtion, samt bättre synliggöra gåvobevisen och göra dem mer lättillgängliga. Nu håller vi tummarna för att gåvobevisens försäljningssiffror slår el cykelns, säger Sanna Söderström, projektledare på PHD i en kommentar. 

Julklappsautomaten är placerad på T-centralen i Stockholm, precis innanförs Sergels Torgs spärrar. Utomhusannonsering för Läkare Utan Gränser syns i anslutning till automaten samt på tunnelbanetåg som ankommer till centralen. I insiktsarbetet inför kampanjen utgick man från gåvobevisen som har höga försäljningsnivåer från tidigare år.

– Gåvobevisen är framtagna efter önskemål från våra givare, det är en perfekt julklapp och vi ser att fler och fler ger på det här sättet vilket vi är tacksamma för. Det hjälper oss att finnas på plats för att rädda liv och lindra nöd. Så nu hoppas vi på ännu ett rekordår för gåvobevisen, säger Hanna Lidén, marknadschef på Läkare Utan Gränser.

Arbetsgrupp:
Marknadschef, Hanna Lidén, Läkare Utan Gränser Projektledare, Evelina Wirne, Läkare Utan Gränser Projektledare, Sanna Söderström, PHD Medieplanerare, Ludvig Söderlind, PHD 

Johanna Björnfot, Ruth

Malin Högström, Ruth


Dela sidan: