Dela sidan:

Mediebyrån IUM ser ut att få en riktigt fin avslutning på 2017 – ett år som kommer innebära både ökad lönsamhet och all time high i omsättning. På kort tid har IUM inlett samarbete med Com Hem och Boxer som tidigare legat på Vizeum respektive Scream, Lego (globalt för IUM) och Spotify. Byrån har också fått förnyat förtroende från Amazon som avslutade sin pitch i november och planerar enligt Resumés uppgifter en större kampanj på den svenska marknaden under våren 2018.

Efter årsskiftet kommer IUM dessutom att hantera medieköpen, strategi och planering för Carlsberg. Totalt har IUM tagit hem 15 nya kunder under 2016, enligt vd:n Urban Hilding är den sista månadens kundinflöde exceptionellt.

– Det beror på enormt duktiga medarbetare och vi har aktivt arbetat med vårt erbjudande och positionering under året och arbetat efter Vi Vill Mer-måtto i allt, en härlig kultur, fantastiska kollegor och gemensamma målsättningar, säger han till Resumé. 

Under 2017 har IUM växt med 16 personer från 54 till 70 medarbetare. Enligt Urban Hildning handlar det framförallt om specialister på paid social, influencer marketing, sociala strategier, content, SEM, SEO och data hantering inom ramen de nya affärsområden IPG Media Brands (här ingår: IUM, Marvelous, Cadreon, Reprise Media, Insight). Men också bred kompetens inom samtliga kommunikationsområden.  

Under året har IUM också flyttat in till McCanns gamla lokaler i Sturegallerian. 

Förutom ovan nämnda kunder har IUM inlett samarbeten med Western Union, US Beverage och Scandlines under 2017 samt fått förnyat förtroende av Peugeot.

I fjol omsatte byrån 910 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 4 miljoner.



Dela sidan: