Dela sidan:

Twitter har de senaste åren hamnat lite i skymundan av Facebooks, Instagrams och Snapchats framfart. Mikrobloggen har inte alls visat upp samma tillväxtsiffror och många har dömt ut bolagets framtida potential. Men 2017 innebar ett trendbrott. 

Enligt Twitters egna siffror ökade det dagliga användadet med 14 procent det senaste året. Antalet månatliga användare växte med 4 procent. Under det tredje kvartalet ökade antalet användare globalt med 4 miljoner. 
– Vi ser en mycket positiv trend just nu i hela Norden med ökat intresse från annonsörer främst kring Twitters videoannonsprodukter. Det senaste året har många av våra kunder ökat sina investeringar i video på plattformen rejält, kommenterar Faje Gani, Nordenchef på Twitter.

En förklaring till framgången är Twitters styrka under livesända händelser som kommenteras i realtid. 
– Jag ser den positiva trenden fortsätta i 2018 och tror att det kommer blir ett mycket spännande år för Twitter i Norden. Till exempel Melodifestivalen, Vinter-OS, Riksdagsvalet och Almedalen är stora möjligheter för annonsörer. Vi ser redan nu en mycket stor efterfrågan från annonsörer kring Almedalen nästa år och även för den relativt nya Järvaveckan i Stockholm, säger Faje Gani.



Dela sidan: