Dela sidan:

I juni meddelade Apple att man skulle komma att släppa ett mer avancerat statistikverktyg för podcastproducenter och annonsörer. Apple har tidigare fått kritik för hur lite data deras podcast-plattform erbjuder. Den enda statistiken som tidigare funnits tillgänglig är hur många som laddat ned ett podavsnitt. Den senaste månaden har det på den svenska podcast-marknaden rasat en debatt kring just podcast-statistik. Se länkar i botten av artikeln.

Nu är verktyget här. Den nya statistiken, som fortfarande inte är jättedetaljerad, ska bland annat visa när lyssnare slutade lyssna på ett specifikt avsnitt, hur lyssningen ser ut geografiskt och genomsnittlig tid per device.

Statistik kommer bara inhämtas från de lyssnare som använder de senaste versionerna av Apples mjukvara; iOS 11 och iTunes 12.7.

Verktyget, som fortfarande är i en beta-version, kommer att vara gratis och finnas tillgängligt i 150 länder.

LÄS MER: Svenska ljudjättar lanserar gemensam poddvaluta

LÄS MER: "Därför missar Poddindex det viktigaste"

LÄS MER: Därför får Perfect Day inte vara med i Sveriges Annonsörers poddvaluta

LÄS MER: Perfect Day: Vi har inte fört några köpare bakom ljuset

LÄS MER: Sveriges Annonsörer: Perfect Day sprider felaktigheter om poddvalutan

LÄS MER: "Mätare, civilisera er"



Dela sidan: