Dela sidan:

Man måste våga testa. Det går att teoretisera hur mycket man vill men det är först när man sätter spaden i marken som det är möjligt för din målgrupp att börja komma feedback, och det snabbt. Insikten om att inte fastna i långa tankeprocesser tog Daniel Weilar, avgående vd för Nyheter24-Gruppen med sig från sin tid på Philips i Asien. Som 22-åring hade Weilar tagit ett utbytesår från sina studier i Uppsala och genom ett slumpmässigt möte med Philips HR-chef i Asien fått möjlighet att jobba för bolaget. Han skulle hjälpa dem med deras vision om att bli en av toppspelarna på mobiltelefonmarknaden. Han reste Asien runt och lärde sig om de olika ländernas kulturer, strukturer och villkor.

– Så länge du sätter igång kommer andra guida dig till vad som är rätt eller fel genom sitt beteende. Det går inte att sitta och tänka sig till allting. Det må vara en klyscha men det var något jag verkligen tog med mig från den perioden i livet.

Just nyfikenheten och viljan att sätta idéer till verket är en mentalitet som i mångt och mycket kommit att prägla Nyheter24-gruppen. Nyheter24 bemöttes länge med viss skepsis från konkurrenter inom mediebranschen som mest ansåg att de ägnade sig åt klickfiskeri och oseriösa debatter. Genom åren har dock uppfattningen kommit att ändras. Bolagsgruppen kanske inte anses producera vad andra kallar högkvalitativ journalistik men de har alltid lyckats vara relevanta för den målgrupp de riktat in sig på – digital natives.

Prästsonen från Färingsö utanför Stockholm fick tillsammans med sin bror, Douglas Roos, tidigt uppleva driv och entrepenörsanda från sin mamma. Som ensamstående med fyra barn och en av Sveriges första kvinnliga präster ordnade hon samarbete med SL om pendlarna från Färingsö. I utbyte mot en bussresa, kaffe och macka fick de sitta och lyssna till visdomsord samt en och annan psalm på resan till och från jobbet. Bussarna var fullsatta. Hon agerade även reseledare åt 350 församlingsmedlemmar under en resa till USA.

– Vår mamma har alltid visat att allting är möjligt, berättar Daniel Weilar vars tre syskon på ett eller annat sätt visat framfötter och entreprenörsanda i sina arbetsliv.

Att det skulle bli just mediebranschen var inte självklart. Efter tiden i Singapore, en sejour på Philips huvudkontor i Frankrike och sex år på SF Media hade han dock fått upp ögonen för vad den digitala revolutionen skulle göra med de flesta branscher.

2008 skulle han som partner på bolagshuben Ding komma i kontakt med två unga män uppväxta inom en av den digitala världens högborgar – e-sport.

– De hade tagit fram en idé som sammanförde två trender, bloggar och e-sport, och ville bygga ett kretslopp kring den idén. Under min tid på SF Media hade vi sett att biobesöken bland unga män minskat kraftigt och ett delsvar till det var att de istället satt hemma och spelade spel med sina kompisar. Fenomenet i sig lockade mig enormt mycket och jag lyckades locka upp dem till Stockholm och genomföra den idé de skissat fram.

Insikten om att segment som e-sport, träning och motorsport lockade små men enormt lojala målgrupper ledde till att Dingbörjade leta efter liknande vertikaler för att kunna erbjuda kluster av små räckvidder till mediebyråer som tidigare förbisett grupperna.

Parallellt var brorsan Douglas Roos på Nyheter24 tillsammans med medgrundaren Patrik Sandberg ute på en liknande jakt. Roos och Sandberg hade redan lagt den då stora communitysajten Hamsterpaj till sin varumärkesportfölj.

– De hade byggt Nyheter24 med målet om att bli en ny digital räckviddskanal dit annonsörer kunde flytta de pengar de tidigare lagt på tv-annonsering. Någonstans kände de att det inte gick tillräckligt fort och undrade om inte vi skulle slå våra påsar ihop. Även om vi på Ding börjat få hjulen i rullning kändes det för spännande för att tacka nej till.

I de traditionella mediernas ögon ägnade sig Nyheter24 åt sjaskig viraljournalistik medan de i sina egna såg sig som konsumentorienterade. Viss avundsjuka mot Nyheter24:s förmåga att engagera en publik som övergivit dem skulle leda till att de etablerade medierna under en period närmade sig viralsajterna. Enligt Daniel Weilar en utveckling som ingen tjänade på.

– Mediebranschen och dess aktörer började kopiera varandra istället för att jobba med vad som gjort varje enskilt medie unikt. Även om man idag vänt den utvecklingen tror jag det var ett resultat av hela branschens desperation och brist på självförtroende.

Daniel Weilar menar att branschen i allmänhet skulle må bra av lite mer nyfikenhet och peppande snarare än skepsis och misstänkliggörande av nya spelare på mediemarknaden.

Trots att många idag basunerar ut domedagsprofetior över mediebranschen som helhet väljer Daniel Weilar att se positivt på framtiden. Det gäller bara att bli lite mer uppfinningsrik och omvärdera vad det egentligen innebär att vara en nyhetsförmedlare.

– Jag tror att den uthållige i slutänden kommer att vinna. Det finns något så "sticky" i medier som produkt att jag har svårt att se alla smarta människor i branschen inte kommer att klura ut någonting. Jag hoppas även att vi i framtiden kommer få fler samarbeten inom branschen, på så sätt kan man lättare ta upp kampen med de stora plattformarna. Varför ska vi egentligen tävla på CMS-sidan? Varför ska vi tävla på plattformssidan i form av annonser? Är det inte konsumenternas gunst vi ska konkurrera om? För att utmana plattformarna måste samarbete vara vägen framåt.

Även om det internationellt börjat förekomma visst samarbete, främst på annonssidan, har motståndet hos de större svenska aktörerna varit svårare att komma över. Daniel Weilar tror att de tävlingsinriktade grundstrukturerna mellan svenska mediebolag är för starka. En inställning han har förståelse för.

Som IAB-ordförande försökte Weilar driva igenom ett svenskt samarbete mot adblockers. 21 av 25 svenska mediechefer var till en början med på tåget men fick kalla fötter när en av dem hoppade av. Daniel Weilar såg det som ett tecken på att botten för annonsaffären kanske ändå inte var nådd.

En annan väg framåt för mediebranschen är att i större utsträckning rikta in sig på att utveckla tjänster som fortfarande är relevanta för deras respektive målgrupper. 

– För några år sedan såg en amerikansk biokedja att publiken slutade att gå på bio när de fick barn. Istället för att titta på sitt programutbud, vilket kanske är det naturliga för en biokedja, valde man att skapa en barnpassningstjänst kopplade till biograferna. Helt irrelevant om man ser sig själv som en biokedja men perfekt om man istället använder ett kundupplevelse-perspektiv.

Daniel Weilar ser även ett problem i att branschen är dåliga på att hitta nya sätt att tjäna pengar på varje enskild besökare och samtidigt skapa värde för kunden, även om de inte väljer att teckna en prenumeration.

– Att mediebranschen blivit bortskämda med höga räckvidder har gjort att man ofta försummar dem. Tittar man på en bransch som e-handel så är det hela havet stormar så fort man får in en ny besökare. När kom han in? Varifrån? Hur länge stannade han och när lämnade han? Andra branscher skulle bli gröna av avund på den relation medierna har med sina läsare och de räckvidder man når upp i. Det måste man bli bättre att kapitalisera på.

I Nyheter24-gruppens fall har det bland annat lett till att man kopplat en e-handel byggd kring de egna varumärkena Happitude och Urban Gloss. Varumärkena marknadsförs på de egna sajterna och genom att sätta ett värde på hur mycket de konverterar slipper de sätta ett alltför lågt floorprice på sina programmatiska annonser.

När han nu efter åtta år på Nyheter24-Gruppen väljer att lämna bolaget är det för att ta sig an andra branscher som tampas med sina digitaliseringsprocesser. Den här gången som konsult. En första kund, ett fortfarande icke namngivet tyskt mediehus, är redan kontrakterad.

– Det jag brinner för är digital tillväxt. Det är inte bara publicister och mediehus som har dåligt självförtroende och trots rätt intentioner inte når ända fram i sina digitaliseringsprojekt ännu. Jag vill bli deras hjälpande hand och från ledningsgrupp till operatörer säkra att projekten når sin maximala potential. Tesen jag driver är att många bolag har idag inte ännu inte nått toppen av sin förmåga att att genomföra de digitaliseringsprojekt som de skrivit ned i sina affärsplaner ännu.

Att kliva in som konsult kommer innebära nya utmaningar för Weilar. På Nyheter24, ett bolag med en platt organisationskultur, satt han som vd och kunde ha en annan insyn i hur bolaget fungerade.

– Absolut, och det faktumet är jag ödmjuk inför. Det som lockar mig är att få möjlighet att träffa så mycket spännande bolag som möjligt. Jag tror att man måste verka genom människor och använda de befintliga talanger som finns inom bolagen för att lyckas med en digital transformation. Jag kommer aldrig bli den som ger ett råd om att anställa 25 personer och investera 10 miljoner i ett visst projekt utan tror på att jobba med det man han, precis som vi gjort på Nyheter24-Gruppen.

Daniel Weilars tre karriärtips:

1. Hitta kluster av människor som du ser upp till och vill vara nära. Det gör dig till den bästa versionen av dig själv.

2.
 Identifiera inom vilket område du har så stor verkan som möjligt till minsta möjliga insats i relation till andra. Inom det området kommer du att bli en stjärna.

3.
 Vill något. Nästan vad som helst. Det kommer att sätta dig i förarsätet på din egna karriärsbuss.

FAKTA/Daniel Weilar

Ålder: 43.
Bor: Nacka utanför Stockholm.
Uppvuxen: Färingsö.
Familj: Min fru Linn Weilar och våra två barn, Alicia och Sebastian.
Tjänar: 1 485 100 kronor (2016.
Karriär i korthet: Philips Singapore/Paris, Leo Burnett, SBS, SF, Ding, Nyheter24-Gruppen.
Medievanor: NBA League Pass, Flipboard, DI, Breakit.
Utbildning: Uppsala universitet.
I lurarna: HBR Podcast.
Lästips: Från JobbDröm till DrömJobb av Sofia Rasmussen samt Maxa Snacket av Karing Zingmark.



Dela sidan: