Dela sidan:

Med 15,7 miljoner följare på Twitter och 5,1 på Instagram har påve Franciskus ett rejält följe i sociala medier. Tidigare i år talade Paul Tighe, biskop och ansvarig för påvens sociala medier, på SXSW om vikten av den 2000 år gamla institutionens närvaro på sociala medier. Tighe berättade bland annat att den katolska kyrkan hade tre mål med sina konton; att sprida Guds och Jesus budskap online, interagera med vad han kallade "negative online environments" för att visa kyrkans ståndpunkt i en given fråga och att tjäna katoliker världen över.

– Den digitala världen möjliggjorde att vi kunde sprida vårt budskap världen över utan att behöva förlita oss på traditionella medier. Samtidigt var det enda sättet att skapa uppmärksamhet kring vårt innehåll att börja diskutera med intresserade men även de som är upprörda på den katolska kyrkan av någon anledning. Om inte vi kan ta dem på allvar kommer de heller inte att respektera oss, berättade han.

Nu får Accenture Interactive uppdraget att ta Vatikanstaten och den katolska kyrkans kommunikation till en ny nivå. Byrån ska utveckla Vatikanens kommunikationskanaler som innefattar Vatican News, Vatican Media och Radio Vaticana Italiana samt att skapa en enhetlig kommunikationsidentitet för kyrkan. Uppdraget innefattar även att ta fram nya logotyper och andra varumärkeselement för de olika kanalerna som publicerar material på 60 olika språk.

– Varje nytt steg tas inte utifrån ett tidigare misstag utan ett ett nuvarande behov, berättar Monsignor Dario Edoardo Vigano, prefekt på Vatikanens sekretariat för kommunikation med hänvisning till de tidigare skandalerna om sexuellt utnyttjande inom den katolska kyrkan. I det här fallet kräver den kulturella och digitala konvergensen en ny produktionsprocess som skiljer sig från den traditionella. Accenture med deras erfarenhet kan hjälpa oss utveckla en strategi som kan ena våra målgrupper och ytterligare stärka vårt varumärke. 



Dela sidan: