Dela sidan:

– Efter alla #metoo-upprop så har jag funderat kring vad jag som marknadsdirektör på Tele2 och stor köpare av kommunikation och media kan göra. Inspirerad av det arbetet många av mina företrädare på Tele2 redan tidigare initierat i frågan kände jag att jag, tillsammans med Tele2:s många initiativrika och starka medarbetare, ville bidra med något, säger Åse Holmberg till Resumé och fortsätter:

– Många känner säkert till vad som hände när marknadsförare i USA vägrade annonsera i Fox News, och hur det resulterade i att Bill O'Reilly fick sparken. Det slog mig vilken makt jag har att påverka som chef för en av Sveriges största annonsörer genom att göra något konkret. Genom denna nya klausul har vi kraften att bryta samarbeten om vi anser att de inte uppfyller våra krav i de här frågorna, och på så sätt kan vi påverka.

Åse Holmberg förankrade idén om en klausul med Tele2:s strategiska samarbetspartners Prime, ÅkestamHolst, ANRBBDO, MediaCom och Prime, och fick ett starkt gensvar och efter deras signerande gick hon även vidare till övriga samarbetspartners. Vidare mejlades klausulen till samtliga marknadschefer som var nominerade i höstens upplaga av Resumés tävling Sveriges Bästa Marknadschefer, med förhoppningen att inspirera men också lära av andras goda exempel. 


Klausulen är uppdelad i tre punkter:

1) Tele2 och företagets strategiska partners ska tydligt arbeta mot diskriminering och för jämställdhet. Det gäller både arbetsmiljön och den externa kommunikationen där annonsören aldrig ska bidra med stereotyp reklam.

2) Om situationer uppstår finns det en skyldighet för båda parter att rapportera oegentligheter. Vem som gjort vad kan endast rapporteras med offrets medgivande.

3) Båda parter ska kunna säga upp avtal med samarbetspartners inom 30 dagar om klausulen inte efterlevs av parterna.

Hur stora upplever du att de här problemen har varit i er organisation? 
– Det är en otroligt svår fråga att svara på. Man måste vara ödmjuk inför de strukturer som finns. Men det viktiga är att vi nu har tagit fram proaktiva åtgärder och verktyg för att undvika negativa mönster som kan dyka upp i framtiden. Det här handlar inte i första hand om att komma åt enskilda individer. Vi fokuserar på strukturerna och skapar en tydlig gränssättning för olika typer av beteenden så att alla vet vad som gäller framöver.

Du pratar om att inte investera i medier där ni upplever att era värderingar inte efterlevs. Nu har vi en speciell kontext med #metoo-rörelsen där problemen uppmärksammas i en hög utsträckning, men i vanliga fall brukar marknadschefer hänvisa till att de väljer de kanaler som ger bäst avkastning för investeringarna. Hur ska ni se till att denna princip efterlevs på sikt? 
– Det finns redan medier som vi aldrig kommer att gå i på grund av deras budskap. Jag tror att man kan kombinera effekt och ROI med att hålla fast vid dessa principer. Som varumärke har vi också ett ansvar för i vilka sammanhang vi syns, det är superviktigt.



Dela sidan: