Dela sidan:

Det senaste året har bjudit på många förändringar i sociala medier-landskapet, och samtidigt gjort om förutsättningarna för att framgångsrikt bedriva marknadsföring på Facebook, Instagram, Snapchat och YouTube. När vi nu går in i 2018 så ser jag tre tydliga trender man som marknadsförare bör ha koll på.

1. Dags att sluta lägga för stor vikt vid dina egna konton
– Det blir allt svårare att som varumärke driva sin egen kanal i de sociala nätverken. För de allra flesta är det varken lönsamt eller effektivt att fokusera sin energi på sina följare. Man behöver inse att det krävs mer än att bara trycka publicera för att nå ut. Det krävs en strategisk distributionsplan som innehåller alla möjligheter som står till buds, som köpta annonser, influencers, digital pr, samarbetspartners och nya annonslösningar. Låt 2018 bli året när resultatet står i fokus, där vi vågar släppa taget kring den "egna" kanalen.

2. Mätningar har blivit fake news
– Nästa år måste vi prata lite mera konstruktivt om det här med att mäta. I förra veckan kunde man läsa hur årets mest sedda reklamfilm på TV4 var från Gillette Venus med 197 miljoner visningar. Det är helt enkelt humbug. Det är svårt att mäta sina insatser i nya medier om man ska ställa det mot mätvärden i gamla, traditionella medier. Vi måste börja om! Och sättet att göra det på är att bara lyssna till konsumenten. Räckvidd säger till exempel väldigt sällan någonting om mottagandet från målgruppen. Det är dags att lägga ned bråken om tv kontra YouTube som räckviddsmedium och tillsammans skapa nya mätvärden som är gjorda för framtidens mediebeteenden.

3. Glöm allt du lärt dig
– I en bransch i ständig förändring är nog detta det enda konstanta. Jag skulle hävda att allt man lärde sig på kurser, föreläsningar och utbildningar under året i princip redan har slutat gälla. Det kan vara en jobbig insikt men om man arbetar med sociala medier så måste man vara prestigelös. Man tror att man vet något ena året som sedan visar sig vara verkningslöst nästa. Jag föreslår att vi bara kapitulerar inför det och försöker hitta effekt där den ligger och väntar på oss. Men det kräver att vi inte har bestämt oss från början för var den finns och framför allt hur man når dit.

Emma Blom
Vd Social Industries


Dela sidan: