Dela sidan:

Brit Stakston, digital mediestrateg, Stakston PR & Blank Spot Project. (Foto: Lena Dahlström)

Vilka nya utmaningar kommer din bransch att stå inför 2018?
– Alltjämt innebär fortfarande digitaliseringen större utmaningar än vad den borde så här dags. Utmaningen är den ständiga kompetensutvecklingen och lusten att förstå de snabba lättrörliga konsumenterna som går sina egna vägar.

Hur kommer valåret att prägla din bransch?
– Med en fot i kommunikationsbranschen och en i mediebranschen kommer valåret självklarhet ha en stor påverkan. Många vill ut med mycket och bägge parter har en roll i detta.

Vad hoppas du kommer att definiera din bransch under 2018?
– Utgår från valåret och hoppas att bägge parter bidrar till att demokratin får en ärlig chans. För kommunikationsbranschen ser jag därför framemot ett år fyllt av relevant och kreativ kommunikation, som inte slår under bältet eller förenklar och som tar väljarna på allvar och utnyttjar hela den breda mediepalett som finns. För mediebranschen finns det en enda sak att önska. Att de besinnar sig. Tänker två gånger och tar sig tiden att ta reda på vem som ligger bakom vilket utspel. Det förtjänar väljarna och demokratin.

Vilken är den farligaste "trendfällan" att gå i under 2018?
– Att det bara är rörligt som gäller och att Facebooks algoritmer får styra allt. Trender är inte vägen framåt. En välplanerad grundad kommunikation är nyckeln till allt. Sen ger oss samtiden och digitaliseringen magiska verktyg för att hitta på nya sätt att förpacka budskapen. Men det är inte där man börjar. Det är samma hemläxa som förr. Vad vill du göra, varför och vem vill du ska bry sig?

Det här ska jag göra mer av 2018:
Det gick ju inte alls som jag och en massa andra trodde i den bok som jag skrev 2010 om politik i kölvattnet på digitaliseringen.
Har mest lyssnat det senaste åren. Nog dags att synas och debattera mer och följa upp boken Politik 2.0.

Det här ska jag göra mindre av 2018:
Sluta att ens snegla på all galenskap som sprids genom nätet och förstärks av traditionella medier. Att bry sig om sånt stjäl bara värdefull tid.

Hedvig Hagwall Bruckner,copywriter, King. (Foto: Andreas Elgstrand)

Vilka nya utmaningar kommer din bransch att stå inför 2018
– Den stora frågan för byråer och uppdragsgivare är och kommer fortsatt att vara vem som är bäst lämpad att göra vad och hur ansvaret för kommunikation och varumärkesbygge ska fördelas. Specialister eller fullservicebyråer? Inhouse eller externt? Content, PR eller reklam? Vad är vad och vem gör vad? Egentligen.

Hur kommer valåret att prägla din bransch?
– Det banala, enkla och onyanserade sprids och frodas. Det är svart eller vitt, rätt eller fel, ont eller gott. Vi kommer att ha en utmaning i att nå ut med nyanserade budskap bland allt gapande, men de som lyckas kommer att vinna många hjärtan.

Vad hoppas du kommer att definiera din bransch under 2018?
– Jag hoppas att #metoo kommer att omdefiniera den. Och jag hoppas att reklamen kommer att präglas av en vilja att nå ut till många, att den blir mer hjärtlig, uppriktig och engagerande. Under valåret då många frågor kommer att ställa människor emot varandra behöver vi en motsatt strävan till enighet, framåtanda och gemenskap. Det kan bra marknadskommunikation bidra med.

Vilken är den farligaste "trendfällan" att gå i under 2018?
– Att göra "syftesdriven" reklam utan att noga ha tänkt igenom och planerat för hur troll ska hanteras. Valår är trollår.

Det här ska jag göra mer av 2018:
– Debattera med smarta människor och engagera mig i samhällsfrågor. Egentligen är jag rädd för hur mycket energi jag kan råka lägga på det, men jag känner mig själv och det vore tramsigt att tro att jag skulle kunna låta bli i år.

Det här ska jag göra mindre av 2018:
Debattera med korkade människor.
Äta godis.

Erik Carlsson, sociala medier-chef, Aftonbladet.

Vilka nya utmaningar kommer din bransch att stå inför 2018?
– Jag tror att många publicister kommer att behöva omvärdera sin relation till de sociala jättarna och ställa mer krav. Men det är svårt att komma ifrån att de största utmaningarna förblir omställningen till video first samt hur vi inom nyhetsmedia ska agera för att människor ska få större förtroende för oss.

Hur kommer valåret att prägla din bransch?
– Vi kommer sannolikt att få se en våg av desinformation och ryktesspridning vi aldrig tidigare upplevt i Sverige. Nyhetsmedia har nog inte riktigt klart för sig vilken roll man kommer att spela i allt detta. Men jag tror att nyhetsorganisationer kommer att behöva ha en mer reaktiv roll än de haft tidigare. Att ha fullständig koll över vad som sprids och aktivt bemöta det med journalistik och fakta som människor också litar på.

Vad hoppas du kommer att definiera din bransch under 2018?
– Jag hoppas att den nyfikenhet som generellt präglar journalistkåren också smittar av sig till att omfamna ny teknik.

Vilken är den farligaste "trendfällan" att gå i under 2018?
– Om man ens sneglar på Twitter för att bestämma vad som ska göras i valbevakningen så bör man omedelbart sluta och istället gå med i tjugo Facebook-grupper.

Det här ska jag göra mer av 2018:
– Jag tänkte göra som Skansen-Jonas och ha ett år där jag säger ja till alla frågor. Utöver det har jag tänkt mycket på att vara snäll.

Det här ska jag göra mindre av 2018:
– Prata i telefon. Allt kan skötas i chatten 2018.



Dela sidan: