Dela sidan:

Per "PeKå" Englund var tidigare under 2000-talet med och ledde Sportbladet under deras framgångsrika digitala omställning. Den senaste tiden har han varit nyhetschef för Mittmedias sportredaktioner i Dalarna och Örebro men nu tar han alltså klivet över till litteraturens värld som publisher på Svensk Bokhandel. PeKå Englund tillträder sin nya tjänst den första februari.

– Det som kändes så lockande med just Svensk Bokhandel är att man vill anpassa tidningen till det digitala medielandskapet med snabbare nyhetsrapportering. Själva bokbranschen står också inför exakt samma strukturomvandling som tidningen själv, berättar han.

Vad har du för tankar kring vad du vill göra med tidningen?

– Jag vill försöka göra samma sak som vi gjorde under de två år jag var på Sportbladet. Att sätta sig ned med alla medarbetare och titta på ägardirektiven för att fundera ut ett sätt att ta sig dit. Det är ett lagarbete att göra den här typen av omställning.

Vilka utmaningar har ni?

– Som med allt inom den digitala världen ändras det hela tiden. Även om man är fullt rustad ena dagen så kan man stå helt oförberedd den andra. Ägarna vill att tidningen i högre utsträckning ska bli ett socialt kitt för branschen så det är något jag kommer att titta på, säger PeKå Englund.

PeKå Englund berättar att han vill ta tillvara på den kompetens som redan finns på tidningen och att medarbetarna kommer vara nycklar i utvecklingen av tidningen.

– På Sportbladet kom flera av de framgångsrika idéerna från personalen själva. Det är det man måste utgå ifrån i själva utvecklingsarbetet.

Idag är en viktig intäktskälla för tidningen, som utkommer 21 gånger/år, de bokkataloger man ger ut tre gånger om året. 

– Det är de mest kompletta bokkatalogerna som finns i Sverige. I framtiden kan man tänka sig att förlagen vill ha något komplement till dem men exakt hur det ser ut får framtiden utvisa, berättar Pekå Englund.

PeKå Englund efterträder Tove Leffler som i oktober lämnade sin tjänst efter fem år.


Dela sidan: