Dela sidan:

Åsa Johansen kommer närmast från en roll som tillförordnad vd på Geelmuyden Kiese. Dessförinnan var hon kundansvarig på Friends Agenda och har arbetat med kommunikation i 20 år.

– Jag vill jobba med Robert och Elin (Robert Svensson och Elin Ahldén är ägare av Lennox PR, reds.anm.) eftersom de är så grymma! Dessutom vet jag att jag kan göra skillnad på Lennox. VD-instruktionen och byråns mål är som skräddarsydda för mig, därför kunde jag inte tacka nej till den är chansen. Hela gänget på Lennox imponerar på mig – de har lyckats skapa stor uppmärksamhet med små medel på kort tid. Det vill jag vara en del av, säger Åsa Johansen.

Hon lämnade Geelmuyden Kiese under hösten med planen att starta en egen verksamhet. Men så blir det alltså inte nu.

Vad tar du med dig till Lennox?
– Att jag än mer vill jobba med ett ledarskap där alla blir inkluderade i målen, förstår vad man mäts på och vad som förväntas av dem. Det är viktigast i hela ledarskapet.

Varför då?
– Allt blir bättre när man jobbar tillsammans och folk förstår varför de går till jobbet. När det finns ett engagemang som driver får man fantastiska resultat. Det är viktigt att jobba för en vuxen bransch med schyssta villkor, samtidigt som företaget ska vara lönsamt.

Var hoppas du att Lennox är om ett år?
– Mitt fokus är att driva lönsamhet och kultur. Exakt vilken takt vi växer i kan jag inte svara på, eftersom jag inte har börjat än. Vi vill ta plats, göra bra grejer och växa, men inte för mycket. Blir man för stor finns risken för växtvärk.

Åse Johansen kommer att leda företaget tillsammans med byråchefen Sofie Falkkloo. Robert Svensson avgår som vd, men fortsätter verka i företaget som konsult och styrelseledamot. Han kommer också att fortsätta jobba i kundprojekt.

– Att rekrytera en ny vd har varit planen från början. Om man tittar på hur pr-branschen ser ut dominerar överetablering och låga marginaler, samtidigt som det är få byråer som växer. En bidragande orsak är nog att många inte hanterar verksamheten professionellt. I många fall stannar ägare på vd-posten alldeles för länge, säger Robert Svensson.

I dag består Lennox PR av sex heltidsanställda och byrån jobbar med kunder som Reklamkraft, SAMI, STIM och MyFC.

Åsa Johansen tillträder på måndag.



Dela sidan: