Dela sidan:

För ett år sedan inledde Facebook satsningen Facebook Journalism Project. Målet var att stärka de naggade banden mellan plattformen och de publicister som fyller den med innehåll. 

– Vi har arbetat med det här under en lång tid. Våra mediepartners vill ha djupare band till oss, inte bara på en affärsnivå, utan även på produkt- och utvecklingsnivå, berättade Fidji Simo, produktchef på Facebook och ansvarig för projectet vid dess start.

Genom projektet skulle de inblandade mediebolagen få en chans att se och ge feedback till kommande Facebookuppdateringar långt innan de lanserades. Bolaget sa sig också vara villiga att lyssna på publicister i mer allmäna diskussioner om plattformen.

Ett år efter lanseringen får det dock blandade recensioner från amerikanska publicister. Flera av dem uppskattar att Facebook ens bjuder in till samtal men menar att det varit mycket snack och liten verkstad.

För de publicister som hoppats kunna driva prenumeranter via Facebook har satsningen varit ett misslyckande. För de som endast vela driva räckvidd och få mer insyn i hur Facebook jobbar har satsningen dock mött förväntningarna. Kritiker menar att det mest varit ett pr-projekt från Facebooks sida.

– Har vi mer kontroll och inflytande över de produkter som de utvecklar? Tveksamt. Men åtminstone kan vi göra vår röst hörd genom att bli erbjudna en plats vid bordet, säger Kendra Tucker, trafikchef på Axios, till Digiday.

En av de som riktat kritik mot Facebook Journalism Project är Dagens Nyheters utvecklingsredaktör Martin Jönsson. I december skrev han att Facebook fortfarande inte har någon förståelse för mediernas lönsamhetsproblem.

"Det är mycket tal om att hjälpa medieföretagen med "monetarisering av facebooktrafiken", men i verkligheten handlar det mest om att sälja in nya format, som videoformatet Watch eller Instant Articles, där allt innehåll läggs direkt på Facebook för att användaren ska slippa klick. Annonsintäkterna från detta delar man på, men de flesta medieföretag vittnar om att pengarna de får är alldeles för lite - och att det inte på något sätt kan kompensera för den minskande trafiken" menade Jönsson.

Facebook själva säger sig dock vara mycket nöjda med det år som gått.

– Projektet har helt förändrat sättet vi arbetar internt och mot publicister. Vi har lärt oss mycket från våra partners det senaste året och tillsammans har vi tagit kliv mot att de ska kunna få mer betalt, stött en prenumerationsmodell, ökat varumärkeskännedomen av publicister och investerat i olika trafikanalystjänster, säger Campbell Brown, i dag ansvarig för FJP.

En anonym amerikansk utvecklingschef på en digital publicist berättade förra veckan för Digiday om att hen fått starka indikationer på att Facebook under 2018 kommer att nedprioritera nyheter i användarnas flöden till förmån för innehåll från vänner och grupper. Utvecklingschefen berättade också att de redaktioner som satsat på video kommer ha ett tufft år framför sig. 

Många Facebookfokuserade publicister har under det senaste halvåret vittnat om en minskad organisk räckvidd.



Dela sidan: