Dela sidan:

Kreatörsduon Henrik Düfke och Felipe Montt träffades på BBH New York 2010. Sedan dess har de arbetat ihop och avverkat byråer som Mother i London och CP+B och McCann i Stockholm. Men nu har de bestämt sig för att bygga något eget i form av byrån GOLF (står för Goldblum Oppenheimer Laumann Friedberg, fyra fiktiva karaktärer som låter som de skulle gilla att spela golf, till skillnad från grundarna själva).

Genom åren har Henrik Düfke och Felipe Montt arbetat med stora kunder Google och IKEA. Här i Sverige har de bland annat gjort den prisade filmen "Avgörande Ögonblick" för Sveriges Radio. 

Med GOLF vill duon hjälpa kunder som behöver en kreativ injektion utan att anlita en storbyrå.
– Idéen är att skapa en ny modell där man bryter ut kreatörsteamet ur en traditionell set-up och kapar bort alla lager som kommer mellan kunden och den kreativa kärnan. För större kunder kommer man plugga in i deras inhouse-avdelningar och jobba nära produktionsbolag, för mindre kommer man skräddarsy team som tar hand om hela uppdraget, berättar de om byrån.

Bland påtänkta uppdragsgivare finns både storbolag och startups. 
– Den perfekta uppdragsgivaren för GOLF kommer vara en som har löjligt höga ambitioner och vill göra reklam i världsklass men som inte har kapacitet eller behov att anlita en storbyrå. Ett varumärke som inte behöver arbetsgrupper på 10 personer och månader av tungt strategiarbete utan istället vill lägga sin budget på kreativitet och skapande. Byrån kommer jobba med större varumärken på projektbasis, men också med startups där man uppfinner hela varumärket från scratch och i vissa fall även blir partners.

Utöver kundarbeten vill GOLF också driva egna varumärken. Ett befintligt exempel är pyjamasmärket Nufferton.



Dela sidan: