Dela sidan:

Det som sker stort sker ofta i tysthet. Så är det ofta med affärer. En variant av denna visdom lyder – det är inte alltid som de största affärerna är de viktigaste. Under en tid har våra ögon fokuserat på den närmast obegripligt gigantiska transaktion som gäller Disney's bud på 21st Century Fox för 440 miljarder. I det perspektivet kan RTL:s köp idag av det svenska youtuber-nätverket United Screens för totalt närmare 200 miljoner te sig som det där berömda spottet i havet. Men då missar man orden strategi och framtid. För det är precis det som det handlar om. Och som gör affären stor i ordets överförda bemärkelse.

Den europeiska mediekoncernen Bertelsmann där RTL ingår motsvarar fem stycken Bonnier-koncerner. När nu RTL köper United Screens av just Bonnier och bolagets ursprungliga entreprenörer så handlar det om enda sak – övertygelsen att de mediekoncerner som ska överleva måste satsa på de nya medierna.

Historien om United Screens började redan 2013. Men då var det ingen som förstod varför Googles Sverigechef Stina Bergfors (då Honkamaa) hoppade av sitt jobb för en startup. Det var lika obegripligt som att förre planeringsdirektören Malte Andreasson lämnade det TV4 där han varit en av nyckelpersonerna. Duon lyckades dock övertyga Bonniers tillväxtgeneral Ulrika Saxon att satsa 20 miljoner för 20 procent av United Screens.

Vi var många som inte förstod det insiktsfulla i den investeringen. Prislappen blev plötsligt 100 miljoner för ett företag som inte fixat en enda krona i intäkt, som hade en helt ny affärsmodell och som i princip bara var en hypotes om en möjlighet. Men i takt med tiden blev det tydligare. United Screens växte snabbt och blev en helt ny plattform för ny tv och nya tv-stjärnor som på ett helt nytt sätt producerade korta stories för Youtube. Och nu hängde marknaden med i form av både annonsörer och företag som själv vill göra rörlig bild med de unga tv-idolerna. Kreativiteten liksom exploderade.

När jag själv besökte United Screens lilla kontor på Östermalm i Stockholm för drygt tre år sedan var det svårt att inte bli smittad av entusiasmen. Tv-studion såg ut som ett ordinärt fikarum. Kameror, lampor och sladdar överallt. På firmans stora white-board ett myller av inspelningsplaner. Lite här och där porträtt på väggarna av de nya – dessa Youtubers med 10 000-tals följare. Sådant som jag själv med mina små inlägg på Facebook, Instagram eller Twitter inte varit i närheten av i mina allra livligaste fantasier.

Så började pengarna rulla in. När jag senast hälsade på för ett halvår sedan så hade United Screens vuxit och flyttat till nya betydligt större lokaler ett par kvarter från LO-borgen. Men fortfarande med en studio som ett fikarum. Drygt 100 miljoner i omsättning. Mest reklam, men nästan 40 procent av intäkterna genom branded content. 3–4 miljoner i förlust.

Ett minus som lika väl kunde varit ett plus om man dragit ner på tillväxttakten och satsat lite mindre.

United Screens har på kort tid kommit upp i en imponerande nivå när det gäller tittare. Eller som det heter i denna del av medievärlden – startade strömmar. Takten är nu 500 miljoner startade strömmar per månad. Youtubers som Therese Lindgren, Matgeek eller Chris Whippit har månadsvis miljoner följare här hemma och runt om i våra grannländer. Det totala antalet Youtubers i United Screens stall har passerat 500, en stor mängd tv-talanger som lockar de unga tittarna. United Screens har en räckvidd i gruppen 12–44 som då och då passerar TV3, Kanal5 och som faktiskt tagit rygg på självaste TV4.

Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Den nya typen av tv online hade alltså hittat en form och en affärsmodell i symbios med Youtube. Fler började inse att Stina Bergfors och Malte Andreasson hade ställt sig på frontlinjen. Fler började följa efter. MTG satsade på sitt Splay. TV4 värvade egna Youtubers. I Norge startade ett par före detta chefer på norska TV2 sin egen Youtuber-firma som fick namnet Nordic Screens. Den nya sortens medieföretag fick sin engelska titel, Multi Channel Network, MCN. Disney köpte världens största nätverk i denna bransch, Maker studios.

LÄS MER: United Screens vd om uppköpet: "RTL är en perfekt ägare för oss"

Pudelns kärna? Jo, Bonnierhuset. Här var det inte någon som riktigt förstod den stora poängen med United Screens. På dåvarande huvudkontoret på Kungsgatan och under Jonas Bonniers ledning blev 20-miljonersatsningen enbart en finansiell investering. Ungefär som om Bonniers försökte leka riskkapitalbolag. Någon samlad satsning gjordes aldrig, utan i sann Bonnieranda sprang koncernens olika delar i samma hjulspår om än på lite olika sätt. Det blev Youtubers lite här och där, vilket också innebar att begränsade resurser splittrades och kraften i det nya försvagades.

Så sent som 2016 gjorde United Screens enligt mina uppgifter ett försök att inför Bonniers nye vd Thomas Franzén få stöd för ett rejält kliv framåt och en plan på minst 20 miljoner till i kapitaltillskott. Positivt svar uteblev. I sanningens namn ska också sägas att även Schibsted tog sig en titt på att förvärva United Screens. Men även där kom affären av sig. Det verkade som riskviljan var låg i kombination med fortsatta tvivel om dessa Youtuber-nätverk verkligen tillhörde framtiden.

Sedan ett år tillbaka har United Screens legat ute till försäljning. Flera riskkapitalbolag har varit med i processen. Men det blev alltså RTL som vann budstriden.

Med de investeringar som nu beslutats i samband med förvärvet och en del andra satsningar så blir den totala förvärvskostnaden inte de officiella 120 miljoner kronor utan snarare närmare 200 miljoner. Det betyder en fördubbling av bolagsvärdet sedan starten. Och en stark förväntan på fortsatt snabbt tillväxt. För Bonnier blir resultatet en medioker historia om vi utgår från perspektivet avkastning på insatt kapital. Från den initiala investeringen och upp till det aktuella ägandet på drygt 45 procent så är Bonniers vinst närmast ett nollsummespel. Så testet i riskkapitalbranschen kan knappast ha gett någon mersmak.

RTL däremot insåg framtidsvärdet och köper därför hela United Screens. Den nya ägaren tror uppenbarligen stenhårt på den potential som ska växlas ut i den snabba förändringen från gammal ång-tv linjärt med tydligt avgränsade tv-kanaler till en omtumlande och föränderlig online-värld.

RTL är precis som Bonnier i grunden ett familjeföretag. Här börjar historien redan på 1830-talet med anfadern Carl Bertelsmann. Boktryckeri och förlag. Likheterna med Bonniers är inledningsvis slående. Men därefter tar olikheterna över. RTL hängde med i tiden och valde ofta att vara pådrivande i den tekniska utvecklingen. Ett sekel efter starten formades "Radio et Télévision Luxembourg". Alltså, RTL.

Idag kan man konstatera att RTL konsekvent fullföljt sin tradition att våga satsa på de nya medieaffärerna, samtidigt som man slagit vakt om sin traditionella position. Det gamla tv-benet är urstarkt med ledande tv-kanaler i en rad europeiska länder som Spanien, Frankrike, Tyskland, Belgien, Holland och en handfull till.

RTL har utvecklats till världsledande i utveckling av tv-format. Härifrån kommer Idol, America´s got talent och alla dess kopior inkluderat Sverige samt hela vägen till Bonde söker fru. Produktionsbolaget Fremantle Media formar det andra benet.

I det tredje återfinns tillväxten. Och det är här som United Screens placeras tillsammans med en rad liknande satsningar på Youtuber-nätverk. I Kanada deläger BB TV och agerar därmed över hela den nordamerikanska marknaden. Sedan heläger företagen Stylehaul och Divinove, vilka har fokus på länder i det centrala Europa.

Med United Screens sätter man ned foten i Norden, och det är faktiskt första gången som RTL tar sig in på dessa breddgrader oaktat alla tv-format som gör succé i våra länder. Det har funnits många spekulationer om att RTL var på väg att köpa SBS när det var till salu. Eller norska TV2, och att man också sneglat på danska TV2. Men allt har stannat vid spekulationer.

Med dagens köp av United Screens, som har verksamhet i Sverige, Norge och Finland, är alltså Bertelsmann och RTL här. Och de har kommit, inte bara för att stanna, utan för att expandera på ett område som växer.

Som sagt, där Bonnier enbart såg en finansiell placering har RTL sett en viktig del av framtiden.

Jan Scherman 
Mångsysslare. Tidigare vd på TV4 och affärsområdeschef tv på Aftonbladet.


Dela sidan: