Dela sidan:

Tidigare under morgonen stod det klart att Bertelsmanägda RTL Group köper Malte Andreasson och Stina Bergfors (tidigare Honkomaa) online video-nätverket United Screens för 120 miljoner kronor.

United Screens jobbar tillsammans med kreatörer, annonsörer och rättighetsinnehavare över en rad olika plattformar.

Andreasson och Bergfors har letat en köpare för bolaget sedan inledningen av 2017 och kontaktades av RTL kring påsk förra året. Under hösten gick förhandlingarna vidare och sedan dess har advokater arbetat med en genomlysning av företagen.

– RTL/Bertelsmann är Europas största mediebolag där United Screens får en lättbegriplig och naturlig roll. Inom RTL har de en särskild enhet för onlinemedia där vi kommer att representera Norden, det är precis en sån lösning vi jobbat för att hitta. De äger också två andra nätverk, Berlin respektive Los Angeles-baserade Divimove och Stylehaul, och jag är imponerad över hur de nätverken jobbar, berättar Malte Andreasson för Resumé.

När Bonnier vid starten köpte 20 procent av aktierna värderades United Screens till 100 miljoner kronor. Fyra år senare har värderingen endast ökat med 20 miljoner kronor, även om det enligt uppgifter till Breakit finns klausuler som kan öka priset till cirka 200 miljoner kronor. Som jämförelse värderades United Screens huvudkonkurrent Splay till 280 miljoner kronor när MTG blev majoritetsägare i bolaget 2015. Splay hade då en omsättning på 50 miljoner kronor medan United Screens idag omsätter omkring 100 miljoner kronor med en förlust på två miljoner. RTL har även lovat investeringar om 25 miljoner kronor för att genomföra en satsning inom United Screens befintliga affärsområden.

Siffrorna är dock ingenting Malte Andreasson vill kommentera.

Hur ser strategin för United Screens ut framöver?

– Vi har gjort en treårsplan för hur bolaget ska växa och utvidga vårt geografiska footprint. Att RTL genom sitt kapital kan hjälpa oss med den expansionen är exakt vad vi var ute efter. Annonsfinansierad onlinevideo är en tillväxtmarknad och målet är att genom en förstärkt redaktionell- och säljförmåga bli så stora som möjligt inom området på den nordiska marknaden.

Sedan tidigare äger RTL det europeiska annonsnätverket för webb-tv Smartclip och annonsplattformen SpotX. Vilka synergier United Screens kan hitta med de två bolagen är enligt Malte Andreasson för tidigt att spekulera i.

Innan uppköpet ägde Malte Andreasson och Stina Bergfors 23 procent var av aktierna i bolaget. Bonnier genom Bonnier Growth ägde efter ytterligare en investering 47 procent medan övriga sju procent ägdes av försäljningschef Nicole Haman, creative director Georg Herlitz och Sanny Ekstrand.

I och med RTL:s köp kliver bolagsgruppens vd, Bert Habets, in som styrelseordförande i United Screens. En del i överenskommelsen är att ledningen fortsätter i sina roller.

– Att Bert Habets kliver in som styrelseordförande ser jag som ett uttryck för hur högt RTL prioriterar onlinemedier.

Enligt Andreasson kommer RTL:s köp helt rätt i tiden då nedgångarna i traditionellt tv-tittande de senaste åren accelererat ordentligt.

– Tittar man på de senaste tre åren ser vi kraftiga nedgångar i det traditionella tv-tittandet, minus 20 procent bara det senaste för målgruppen under 45. De närmsta åren kommer att vara avgörande för de aktörer som siktar på att fånga upp de traditionella mediernas tapp, berättar han.

RTL Group är Europas största medieföretag inom reklamfinansierad tv och har drygt 9000 anställda världen över.



Dela sidan: