Dela sidan:

När Apple förra året införde en blockering av adtracking från tredjepart i sin webbläsare Safari sjönk retargetingbolaget Criteos aktie som en sten. De nya reglerna innebär att användardata via cookies nu endast spara data från de 24 senaste timmarna och data äldre än 30 dagar kommer att raderas helt.

Nu meddelar Criteo att de sänker sina intäktsmål med en femtedel efter förändringen i Safari. Safari står för 15 procent av den globala webbläsarmarknaden.

IAB:s general manager Dennis Buchheim spår att fler företag i branschen kommer att påverkas.

– Vi räknar med att en rad andra företag kommer att drabbas av negativa påföljder från Safaris nya trackingregler. Vi räknar också med att Apple kommer behålla reglerna och utveckla dem över tid, säger han till the Guardian.

När förändringarna annonserades gick en rad representanter från adtech-bolag ut och kallade förändringarna för "sabotage som förstör den ekonomiska modellen för hela internet".

Criteo hade till en början implementerat en lösning som kunde kringå Safaris nya regler och räknade då med ett intäktstapp på 9 till 13 procent. Apple åtgärdade dock kryphålet varpå Criteo tvingades sänka målen ytterligare.

"Vi fokuserar just nu på att utveckla en alternativ och långsiktig lösning byggd kring vår integritetsstandard som vi hoppas ska kunna tillgodose användarnas, publicisternas och annonsörernas behov. Den här lösningen är fortfarande under utveckling och det är för tidigt att säga hur effektiv den kommer att vara", skriver Criteo i ett pressmeddelande.

Förra året meddelade även Google att deras webbläsare Chrome kommer att blockera autospelande video- och ljudannonser, popups samt annonser som tar över hela skärmen. Även den nya GDPR-lagstiftningen kommer innebära begränsningar för hur länge cookies med användardata får lagras.


Dela sidan: