Dela sidan:

Kampanjen initierades under gårdagen med ett brev adresserat till världens resenärer. I brevet vänder man sig till de som älskar, hatar eller är tveksamma till Stockholm som resmål.

I kampanjen "The Open City" marknadsförs Stockholm som en öppen och tillgänglig stad för alternativa idéer, åsikter och de resenärer som har speciella behov.

– Tanken att allting ska vara tillgängligt för alla finns i Stockholms DNA och många människor världen över är nyfikna på Stockholms livsstil, speciellt våra värderingar om jämlikhet, hållbarhet och tillgänglighet. Vi är övertygade om att detta skiljer oss från andra destinationer och att vi kan locka nya besökare med Open City, säger Thomas Andersson, vd för Visit Stockholm.

De människor som uttrycker åsikter kring staden, oavsett om de är negativa eller positiva, kan få en chans att komma till Stockholm för att pröva eller omvärdera dem. Ett team från Visit Sweden kommer att scanna av sociala medier i jakt på kommentarer kring Stockholm och bjuda in några utvalda till en gratis hotellvistelse.

– Med "The Open City" målar vi inte upp någon perfekt fasad för att allt ska se bra ut, utan vi tror att våra besökare själva vill uppleva hur Stockholm och Sverige står för tillgänglighet för alla, från barnvänlighet till demokratisk design och lättillgänglig natur. Därför bjuder vi också hit människor att utmana sin bild av staden, säger Ewa Lagerqvist, vd för Visit Sweden.

Kampanjen inleds i dag i respektive varumärkes kanaler och i sociala medier. Nästa steg är att bjuda in aktörer från Stockholms besöksnäring.

Det öppna brevet i sin helhet:

I don't know who you are, where you came from, who you voted for, what your family name implies, if you're a rebel or a conservative.

I don't know who you love, what you just can't stand, if you're rich, poor or somewhat in between. If you're man, woman or somewhat in between.

I don't even know how you feel about me. If you love me, hate me or if you haven't made up your mind. You are welcome anyhow, just as you are, with your dreams, beliefs, doubts and preconceptions.

Cause this is what I'm made of. Openness. The idea that everything should be accessible for everyone. That no-one should be excluded or left behind. It's in every heartbeat; the constant aspiration to challenge the existing in order to find new, better ways.

So I ask myself: What does democratic design look like? How do we make sustainable fashion? What will food taste like for future generations? Could music be made available in new ways? What does it take to make nature truly accessible for each and every one?

I don't know who you are, but I would love to get to know you better. I'm fueled by new ideas and influences from around the world.

So why don't you come visit me soon? Consider this as your open invitation, you are always welcome here.

Yours sincerely,
Stockholm – The Open City"


Dela sidan: