Dela sidan:

Under 2017 ökade medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar med 3,7 procent i jämförelse med 2016, en ökning motsvarande 520 miljoner kronor.

Den sektor som går starkast är radio med en tillväxt på 25,6 procent. Även bio, utomhus/trafikreklam, internet, DR/annonsblad, dagspress landsort och TV hade under 2017 högre investeringar än 2016.

De kategorier som visade upp en negativ tillväxt är dagspress storstad, dagspress kväll, populärpress, fackpress och sök. Totalt minskade den samlade kategorin print med 10,6 procent. År 2016 låg tappet på 9 procent.

– Nu när vi summerar året är det mycket roligt att kunna konstatera att medieinvesteringarna går på högvarv. Att vi dessutom når all-time-high känns fantastiskt kul. 2017 blev ett rekordår och aldrig tidigare har medieinvesteringarna överstigit 14 miljarder kronor. Investeringsnivån är starkt korrelerad till konjunkturen, och med en stark nationell tillväxt, lågt ränteläge, en stark börs och hög konsumtion växer också mediebyråerna. Dessutom fortsätter utvecklingen av mediebyråernas tjänster i en alltmer komplex medievärld; programmatic, data management, sociala medier, digital video och söktjänster växer snabbt och driver på den totala omsättningen. Jag är övertygad om att vi nu går in i ett mycket spännande år för mediebyråbranschen, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer.

Under december månad, som uppnådde den högsta noteringen för december någonsin, gick medieinvesteringarna för TV speciellt starkt.

– Medieinvesteringarna går på högvarv även under december. Framför allt är det TV som driver upp de totala investeringarna i december. TV ökar med hela 41 procent, en siffra som sannolikt innehåller periodiserade köp från november då TV oväntat minskade med 11,4 procent. Trots detta blev december en mycket stark månad för TV med högt tittande som ger stort lager och stark orderingång. Två andra kategorier som ökade kraftigt var radio och landsortspress. Radio levererade all-time-high för en decembermånad med en positiv tillväxt om 37 procent, vilket var väntat då radio har gått mycket starkt under hela 2017. Däremot kan ökningen för landsortspress, om 15,7 procent, ses som lite oväntad. Kategorin är visserligen traditionellt stark under jul och har gått emot strömmen under 2017 jämfört med övriga printkategorier – men, en ökning av den här storleken har vi inte sett på länge. Då storstads- och kvällspress gjorde en mycket svag månad kan man sluta sig till att print fortfarande anses vara mycket effektiv runt om i landet, men att annonsörerna valde andra medietyper för sina julkampanjer i storstäderna, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.



Dela sidan: