Dela sidan:

Sammanslagningen innebär att Com Hem går upp i nyskapelsen ”Nya Tele2”där Kinnevik blir största ägare med 27,3 procent av aktierna. Stenbeckssfärens investmentbolag köpte våren 2017 18 procent av aktierna i Com Hem. Trots att bredbands- och kabeloperatören Com Hem blir en del av ett större sammanhang kommer varumärket  att finnas kvar, tillsvidare säger bolagets presschef Fredrik Hallstan. 

– Än så länge så informerar vi aktieägarna och medarbetare om läget och än så länge är det för tidigt att spekulera om hur det här kommer att påverka varumärket och marknadsavdelning och andra funktioner på Com Hem. Men varumärket Com Hem kommer att bestå under överskådlig framtid

Nya Tele2 kommer att bli en integrerad operatör på den svenska marknaden en aktör med en portfölj som samlar telefoni, bredband och tv. Enligt Fredrik Hallstan inleddes förhandlingarna under andra halvan av 2017. 

Com Hem samarbetar med reklambyrån M&C Saatchi och har under hösten börjat arbeta med IUM som mediebyrå. Byrårelationer som står fast.

–  Det har varit en snabb process, men just nu är det  business as usual för Com Hem och Tele 2. Det gäller också samarbetet med byråpartners.

Hur kommer det att påverka marknadsavdelningarna på de respektive bolagen?
– Det är för tidigt att säga något kring hur vi kommer att organisera oss. Precis som vi nämner i pressmeddelandet finns det synergieffekter

Vilka synergieffekter?
– Hälften kostnads och investeringssynergier och hälften intäktssynergier.  Dessutom är det ju en teknik- och produktmässig kraftsamling där både vi och Tele2 kan erbjuda en bredare portfölj till våra kunder.

Under våren ska affären klubbas igenom på bolagens respektive extrainsatta bolagsstämmor. Affären bedömas av berörda konkurrensmyndigheter och enligt Fredrik Hallstan Com Hem beräknas beskedet komma under hösten. Under 2018 kommer Com Hem och Tele2 påbörja integrationen verksamheterna och skapa en ny organisation.

I samband med er konflikt med Discovery i höstas kritiserades Com Hems dominerande ställning på tv-marknaden. Hur ser ni på konkurrensläget i förhållande till att affären stärker Kinneviks ställning på tv-marknaden?
– Hur affären påverkar Kinnevik får du fråga dom om. Vi och Tele2 ärtvå bolag som kompletterar varandra mycket väl och vi vill stärka vår position i konsumentens digitala liv. Com Hem hade aldrig genomfört den här processen om vi inte hade varit övertygade om att affären skulle gå igenom.

Tele2 som varit frekventa i sina byråbyten sedan samarbetet med Forsman & Bodenfors avslutades för drygt två år sedan arbetar i dagsläget utifrån konceptet ”School of Power” framtaget av Åkestam Holst. Precis som Com Hem bytte telekomoperatören mediebyrå i höstas då Mediacom fick förtroendet. Tele2:s marknads- och kommunikatoinsdirektör Åse Holmberg kan inte ge besked om eventuella förändringar utan avvaktar konkurrensmyndigheternas besked.   

Hur påverkar affären era byråsamarbeten?
– Det är allt för tidigt att säga. Vi tycker att det här är oerhört roligt men fram till att konkurrensmyndigheterna har godkänt sammanslagningen så är det ”business as usual” för både Tele2 och Com Hem och vi fortsätter agera som två separata bolag. Vi hoppas få besked om ett godkännande i andra halvan av 2018 och då berättar jag gärna mer om hur vi kommer gå vidare. 

I pressmeddelanden nämns att bolagen ser synergier. Hur kommer affären att påverka marknadsavdelningen?
– Om sammanslagningen godkänns kommer Com Hem att upplösas och bli en del av Tele2, men om varumärkesstrukturen kommer påverkas är för tidigt att säga. Få har förmånen att arbeta med ett riktigt starkt varumärke, och i och med sammanslagningen kommer vi ha fyra; Tele2, Comviq, Com Hem och Boxer - vilket inte kan beskrivas som något annat än ett drömläge. 

Hur ser ni på möjligheterna att affären kommer att gå igenom?
– Vi är optimistiska eftersom vi är övertygade om att detta är positivt för konsumenterna. Sammanslagningen ligger i linje med Tele2:s övergripande syfte att göra det möjligt för alla att leva ett mer uppkopplat liv. Kundernas behov av digitala tjänster förändras snabbt, och förutsatt att sammanslagningen blir godkänd gör den oss väl rustade att möta morgondagens krav på integrerade lösningar för såväl fast som mobil uppkoppling. 

När kommer varumärkesarbetet med nya Tele2 att inledas?
– Vi räknar med besked från konkurrensmyndigheterna under andra halvan av 2018. Innan dess kan vi påbörja vi planeringen av en integration, men det är först efter godkännandet som vi kommer börja jobba med integrationen på riktigt. Då berättar jag gärna mer om våra planer framåt.



Dela sidan: