Dela sidan:

Actionfiguren kommer fullspäckad med tillbehör som de tonade glasögonen, den ikoniska stödkragen, cigarill och självklart "stänkare" av olika slag.

Figuren lanseras som en del av kampanjen "Guldbaggen Collectibles", en serie samlarobjekt med några av svensk films ikoniska karaktärer som släpps inför årets Guldbaggegala den 22 januari.

Kampanjen är framtagen av Acne tillsammans med Svenska Filminstitutet.

– Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och vi är hedrade att få vara med och bidra med idéer och tankar som stärker och hyllar tävlingen på ett nytt och annorlunda sätt, säger Johan Bello, executive creative director, Acne.

Kampanjen tar rygg på den uppsjö av samlarobjekt som släpps på den amerikanska marknaden i samband med filmreleaser.

– Svensk film har skapat en ocean av härliga ikoner och för varje år får vi fler karaktärer att älska. Att leka med idén om samlarobjekt såsom de stora amerikanska filmstudiorna jobbar är kittlande och vi har tillsammans med Acne gett konceptet en mer svensk touch, där antihjälten får stå i fokus. Det har varit ett otroligt roligt arbete, idéerna från Acne tar aldrig slut och samarbetet har varit en fröjd från start till mål, säger Ida Kjellgren, produktionsledare på Svenska Filminstitutet.

Kund: Guldbaggen
Byrå: Acne
Executive Creative Director: Johan Bello
Projektledare: Andreas Hallgren
Art Director: Anton Bolin
Copywriter: Svante Pårup
Produktionsledare: Emelie Thorén
Produktionsledare: Malin Marklund
Planner: Carolina Tell
Designer: Fredrik Annell
Originalare: Pernilla Loeb Holter
Regissörer: Tommy Carlsson & Christian Karlsson
DOP: David Hellman
B-foto: Isak Lennström
Klippare: Cecilia Callander
Dockmackare: David Wätte
Förpackningsdesign: Rithuset
Social media manager: Rebecka Hoffmann
Produktionsledare på Svenska Filminstitutet: Ida Kjellgren



Dela sidan: