Dela sidan:

I mitten av december beslutade trafiknämnden i Stockholm stad att införa etiska riktlinjer för utomhusytor. Konsekvensen blir att Trafikkontoret kan ta ned en kampanj i fall budskapet bedöms som sexistiskt eller rasistisk.

Några dagar senare, den 18 december, fick Diskrimineringsombudsmannen (DO) uppdrag av regeringen att granska hur utbrett problemet med sexistisk reklam är i Sverige i dag. Utöver detta ska DO titta på hur väl det självreglerande organet Reklamombudsmannen (RO)  fungerar och i det nya reklamlandskapet och i fall självregleringen kan göras vassas. Det rapporterar Dagens Media. Man vill se vilka förändringar det nya reklamlandskapet, exempelvis sociala medier, har skapat

– I samtal med branschen har vi förstått att det finns starka aktörer som vill förbättra och arbeta emot den här typen av reklam. Men jag har hört olika bud från olika delar av branschen om hur självsaneringen fungerar – en del tycker att den fungerar bra medan andra menar att den inte alls gör det, eller inte fungerar i tillräckligt stor utsträckning, säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke till Dagens Media. 


Reklambranschen och i synnerhet branschorganisationen Sveriges Annonsörer har uttryckt sig kritiskt kring en eventuell lagstiftning. 

– Jag hoppas att det visar sig att branschens självreglering fungerar som den ska. Vill man skapa en förändring görs det på bästa sätt om de aktörer som måste stå för förändringen själva brinner för det och dessutom tror på metoden. Det är mycket svårare att förändra något som det inte finns intresse för. Men vi som politiker har ett ansvar gentemot medborgarna att ta reda på hur väl självregleringen faktiskt fungerar, och följa upp det, säger Alice Bah Kuhnke till Dagens Media. 

Utredningen ska presenteras i mars 2019, men DO ska lämna en delredovisning till regeringen så tidigt som i juni 2018.

 



Dela sidan: