Dela sidan:

Storbritanniens största tabloid lider förtfarande av sviterna från telefonavlyssningsskandalen där The Suns systertidning News of the World systematiskt kommit över information om kändisar, idrottsstjärnor och det brittiska kungahuset genom olaglig telefonavlyssning under flera år. Efter en omfattande annonsbojkottlades lades News of the World ned år 2011. Även The Sun drogs in i skandalen bland annat berättade den tårögda tidigare brittiska premiärministern Gordon Brown att journalister på The Sun lyckades få reda på detaljer om hans sons sjukdom cystisk fibros.

Under 2017 betalade The Syn 51 miljoner pund (motsvarande 565 miljoner kronor) i juridiska kostnader kopplade till avlyssningsskandalen. Under fjolåret lyckades man halvera förlusten från 62,8 miljoner pund till 24 miljoner pund. Den relativa resultatförbättringen kommer dock sedan tabloiden lyckades framskjuta 55 miljoner i arbetsskatt. Det rapporterar The Guardian

Utöver detta investerade The Sun 75 miljoner pund  i försäljning och marknadsöring samtidigt som intäkterna föll med fem procent till 424 miljoner pund.

Rebekah Brooks som stod i centrum för skandalen och 2015 blev chef för ägarbolaget News UK drog in 2,7 miljoner pund i lön under fjolåret. 



Dela sidan: